“Kalau Beta dilihat gembira maka rakyat juga adalah berhak untuk bergembira. Jika Beta bersyukur maka rakyat juga patut bersyukur”.
Bergembira Dan
Bersyukur Bersama Raja
Titah ini dizahirkan sebagai satu bentuk
manifestasi kebersamaan rakyat jelata dengan ulil amri dan kerajaan Kebawah
DYMM. Sesungguhnya sebagai rakyat yang amat mengerti istilah mengenang budi,
rasa syukur dan gembira itu sentiasa mekar di sanubari kerana rakyat yang
beriman akan sentiasa berpegang dengan janji Allah s.w.t. Melalui ayat 7, surah
Ibrahim, Allah berfirman yang maksudnya, “Dan
ingatlah ketika Tuhanmu memberitahu: Sesungguhnya jika kamu bersyukur, Kami
pasti akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmatKu) maka
sesungguhnya azabKu sangat pedih”.
Memang
diakui sepanjang 50 tahun pemerintahan Kebawah DYMM, terlalu banyak nikmat yang
dikurniakan Allah s.w.t. yang mewajarkan titah Baginda itu untuk disyukuri, bergembira dengan nikmat tersebut
dan berterima kasih kepada Baginda yang menjaga amanah Allah s.w.t. di bumi
Brunei Darussalam ini. Syukur itu adalah berpaksikan pada ketaatan kepada Allah
s.w.t., dan hamba yang melakukan ketaatan adalah hamba yang menunaikan syukur
nikmat dengan hati, lisan dan anggota tubuh.
Setinggi
mana rasa syukur dan gembira Baginda Sultan, maka begitu jugalah rasa syukur
dan gembira rakyat. Namun, rakyat menaruh keyakinan bahawa rasa syukur,
berterima kasih dan gembira itu pastinya lebih bermakna andainya persoalan
keberadaan dan kebersamaan rakyat turut bersama berbakti kepada ulil amri dan
negara diletakkan pada kedudukan yang selayaknya, sejajar dengan prinsip
keadilan Islam iaitu meletakkan yang hak pada tempatnya. Perlu ditegaskan, ini
sama sekali tidak membawa erti bahawa rakyat jelata menuntut kedudukan yang
setara dengan ulil amri.
Ketika
mana janji untuk memberi ruang partisipasi kepada mereka dalam
pemerintahan ditunaikan dan hak rakyat
dilunaskan, maka itulah detik kegembiraan sebenar yang dinantikan tanpa menafi
dan mengingkari segala nikmat yang dikecapi selama ini. Dengan hadirnya rasa
taat setia yang tidak berbelah bahagi kepada raja dan negara, serta nikmat
keamanan dan ketenteraman yang Allah s.w.t. kurniakan kepada Negara Brunei
Darussalam ini, maka adalah dirasakan, inilah ketika yang amat kondusif untuk
Kebawah DYMM melakukan anjakan paradigm dan transformasi politik.
Disamping
itu, dengan rendah hati kita juga mengharapkan agar peristiwa bersejarah
sambutan jubli emas pemerintahan Baginda ini diambil sebagai peluang keemasan
dan titik tolak ke arah memperkenankan anugerah yang amat bernilai kepada
rakyat yang memang dinanti-nantikan sejak lebih setengah abad yang lalu, iaitu
dengan mengangkat darjat pejuang-pejuang kemerdekaan negara, mengiktiraf mereka
sebagai Pahlawan Negara dan memilih satu hari sebagai Hari pahlawan untuk
diraikan setiap tahun. Justeru akan terbinalah jatidiri berbangsa yang mantap
di atas pelantar sejarah bangsa yang agung, sekali gus berupaya menjadi
sebahagian sistem pertahanan yang siap siaga di barisan hadapan untuk
mempertahankan kedaulatan raja, nusa dan bangsa.
Kebawah
DYMM adalah insan yang paling berwibawa untuk menjadi jurumudi dan pemangkin
kepada proses penghijrahan politik dan sosial yang faedahnya akan dikecapi dan
disyukuri secara berterusan oleh pewaris tahta dan generasi Brunei mendatang,
Insyaallah. Sebagai imbal balik, rakyat pula wajib mentaati Baginda Sultan,
rebah bangun bersama Baginda selagi mana Baginda tidak menodai aqidah Islamiyah.
Sabitan
Dan Hukuman
Kisah
Nabi Yusuf a.s. dengan saudara-saudaranya dipaparkan dengan begitu menarik di
dalam al-Quran. Berhadapan dengan saudaranya yang merayu supaya adik mereka
dilepaskan daripada hukuman mencuri dan digantikan dengan salah seorang
adik-beradik mereka yang lain, Nabi Yusuf a.s. menjawab, “Kami berlindung kepada Allah daripada mengambil sesiapapun kecuali
orang yang kami dapati barang kami dalam simpanannya. Sesungguhnya jika kami
mengambil orang lain, nescaya menjadilah kami orang-orang yang zalim” (ayat
79, surah Yusuf).
Iktibar
yang boleh kita petik dari kisah ini ialah, Nabi Yusuf a.s. sebagai ‘al-aziz’
meskipun berkuasa penuh, tetapi baginda tetap berpegang dengan prinsip keadilan
bahawa hukuman ke atas kesalahan yang dilakukan tidak wajar sama sekali
dipindahkan kepada orang lain.
Analogi
ini tepat sekali kalau diterimapakai dalam persoalan politik Negara Brunei
Darussalam. Jika kita menyusuri sejarah peristiwa 8 Disember 1962, “pesalah”
yang terlibat dengan pemberontakan terhadap penjajah Inggeris telah pun dibalas
dengan hukuman, dipenjarakan tanpa diadili, malah ada yang meninggal di dalam
tahanan, suami isteri bercerai berai dan ada pula yang diserang penyakit
mental. Malah sebahagian besar mereka telah pun meninggal dunia. Semua mereka
itu tidak pernah diadili, malah dicemuh sebagai penderhaka dan memberontak
terhadap Baginda Sultan.
Dalam
konteks ini, prinsip keadilan tersebut telah tersasar jauh dinodai oleh
pengekalan undang-undang darurat. Jika benar kita berpegang dengan prinsip
keadilan bahawa hanya yang bersalah sahaja wajar dihukum, mengapakah seluruh
rakyat Brunei sekarang ini turut terpalit dengan hukuman yang terus-menerus
sehingga kini? Adakah mereka juga digolongkan sebagai ‘pesalah’ sehingga
menjustifikasikan penafian hak mereka untuk sama-sama membangun negara dan
bangsanya dalam sebuah sistem pemerintahan yang representatif?
Melalui
kisah Nabi Yusuf a.s. tersebut, Allah s.w.t. telah memperlihatkan watak seorang
pemimpin dan penguasa yang berjiwa besar apabila Nabi Yusuf a.s. berkata, “Tidak ada celaan ke atas kamu pada hari
ini…” (ayat 92, surah Yusuf), sedangkan Nabi Yusuf a.s. mengetahui akan
segala makar yang dirancang dan dijalankan oleh saudaranya sendiri. Dengan
ucapan tersebut, jelas Nabi Yusuf a.s. tidak menyimpan sebarang dendam malah dengan
berlapang dada memaafkan segala kesalahan yang dilakukan terhadapnya.
Kesimpulannya,
kegembiraaan sebenar yang ingin dikecapi rakyat ialah agar mereka sama-sama
berperanan membangunkan negara bangsa ini secara terhormat melalui perwakilan
mereka yang sah di dalam sebuah parlimen yang berwibawa. Perjuangan rakyat
wajar diiktiraf bagi membersihkan sejarah bangsa yang agung yang telah dinodai
oleh penjajah. Kegembiraan rakyat yang
terpancar ketika itu pastinya akan turut menggembirakan Raja. Namun kegembiraan
raja tidak semestinya dikongsi rakyat. Rakyat juga tetap bersyukur di atas apa
jua nikmat ganjaran yang dikurniakan oleh Allah s.w.t. kepada mereka dan dalam
masa yang sama pastinya mereka juga tetap menjunjung kasih kepada Kebawah DYMM
sebagai pemegang amanah Allah s.w.t.
untuk menjaga dan memelihara bumi Brunei dengan segala isinya.
Wallaha
‘alam
No comments:
Post a Comment