Setelah menampakkan pendirian yang jelas berpihak kepada rejim tentera Myanmar, China akhirnya mulai menyertai arus perdana antarabangsa bagi menggesa Myanmar agar berkerjasama ke arah mencari penyelesaian isu Rohingya yang berlanjutan sejak sekian lama.
Menerusi kenyataan yang dibuat oleh wakil China di
Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) di New York pada penghujung tahun lalu, China
mengambil nada yang berbeza daripada sebelumnya apabila menyertai Majlis Keselamatan
PBB untuk menzahirkan kebimbangan mengenai laporan kekejaman tentera Myanmar di
Rakhine dan menggesa supaya langkah segera diambil untuk menamatkannya.
China, malah, menggesa supaya gencatan senjata di
Rakhine dilakukan bagi membolehkan pelarian Rohingya dapat pulang dari
Bangladesh. Cina juga mengesyorkan supaya rundingan antara Myanmar dan
Bangladesh diadakan bagi tujuan membawa pulang pelarian, dan menjalin kerjasama
bagi mencari penyelesaian jangka panjang terhadap nasib pelarian Rohingya yang
pulang.
Namun, dunia, khususnya sebahagian besar negara Islam
tidak lupa akan sikap dan pendirian China ketika mana kekacauan yang
ditimbulkan oleh tentera Myanmar terhadap etnik Rohingya berada di kemuncaknya.
Ketika itu, China secara terang-terangan menyokong
tindak-tanduk tentera Myanmar dalam menggempur dan melaksanakan kekerasan ke
atas pejuang dan orang awam etnik Rohingya. China mempertahankan tindakan kerajaan
Myanmar terhadap etnik Rohingya itu sebagai bertujuan untuk menegakkan keamanan
dan kestabilan di negeri Rakhine. China juga mengutuk serangan ganas yang dilakukan
oleh pejuang-pejuang Rohingya di Rakhine sambil mengesyorkan masyarakat
antarabangsa agar menyokong usaha Myanmar dalam menjaga keamanan dan kestabilan
pembangunan nasionalnya.
Terdapat dalam kalangan penganalisis politik
antarabangsa yang berpandangan pendirian awal China itu bekemungkinan didorong
oleh sekurang-kurangnya dua faktor.
Pertama, China juga memiliki masalah yang serupa
dengan Myanmar dalam berhadapan dengan ancaman daripada sekurang-kurangnya dua kumpulan.
Pertama, kumpulan pemisah minoriti Islam di Xinjiang, dan kedua, kumpulan
pemisah minoriti Buddha di Tibet.
Penindasan yang dilakukan oleh China ke atas kedua-dua
kumpulan etnik ini sama buruknya dengan apa yang dilakukan oleh rejim tentera
Myanmar ke atas etnik Rohingya. Justeru, sekiranya China mengutuk Myanmar
berhubung isu Rohingya, Cina bimbang ia mungkin boleh menjadi ‘precedence’ kepada negara itu sendiri
supaya tidak melakukan hal yang serupa ke atas kedua-dua kumpulan etnik tersebut.
Ini suatu perkara yang tidak diingini oleh China. Justeru, China mahu tak mahu,
terpaksa menyatakan pendirian menyokong tindakan rejim Myanmar itu walaupun
menyedari tindakannya itu sebenarnya bercanggah dengan kehendak majoriti masyarakat
antarabangsa.
Kedua, terdapat maklumat bahawa China mempunyai
kepentingan perniagaan yang semakin besar di Myanmar. Sejumlah perusahaan mega
China dikatakan sedang giat dibangunkan di wilayah luar pantai (offshore) negara itu terutama di Rakhine.
Perusahaan tersebut adalah China National Offshore Oil Corporation (CNOOC),
PetroChina, dan China National Petroleum Corporation (CNPC).
Maklumat ini selari dengan perdedahan yang dibuat
oleh pemimpin-pemimpin pejuang Rohingya bahawa sebahagian besar kampung halaman
mereka telah dirampas oleh pihak berkuasa untuk dijadikan kawasan industri.
Malah, tidak keterlaluan jika dikatakan ada kemungkinan penindasan dan
kekejaman sengaja dilakukan ke atas etnik Rohingya supaya mereka meninggalkan
kampung halaman masing-masing. Dengan itu ia akan membuka laluan bagi junta
tentera untuk mengambilalih tanah-tanah berkenaan bagi tujuan ekonomi dan
perindustrian tanpa perlu membayar apa-apa pampasan kepada etnik Rohingya.
Selain dua faktor di atas, terdapat satu lagi pandangan
yang tidak kurang pentingnya dalam menjelaskan mengapa China mengambil
berpendirian menyokong Myanmar dalam isu Rohingya itu.
Pandangan itu adalah berkait dengan isu hak asasi
manusia. China dikatakan secara diam-diam menyetujui adanya pelanggaran hak
asasi manusia di Rakhine kerana bimbang Amerika Syarikat akan memanfaatkan
suasana yang berlaku di Myanmar itu bagi
memengaruhi negara-negara Asia yang lain dengan menggunakan platform hak asasi
manusia. Jika ini berlaku, China bimbang kedudukan hak asasi manusia di negara
itu yang tercemar kelak mungkin boleh mengundang negara itu untuk berada di
bawah telunjuk Amerika.
Justeru, bertitik tolak daripada beberapa
perhitungan itulah, China, walaupun menyedari tindakannya ‘menongkah arus’
dengan pendirian antarabangsa berhubung isu Rohingya, mempertahankan pendirian
negara itu dalam menyokong tindakan tentera Myanmar dalam mengenakan kekerasan
ke atas etnik Rohingya di Myanmar.
Namun kini, mungkin setelah menyedari bahawa
pendiriannya itu bukanlah sesuatu yang mudah untuk dipertahankan, lebih-lebih
lagi setelah melihat dunia antarabangsa termasuk Amerika Syarikat (AS) sendiri
semakin komited dalam mencari penyelesaian isu Rohingya, China akhirnya membuat
‘Pusingan U’ untuk sama-sama menyertai usaha antarabangsa dalam mencari
penyelesaian isu Rohingya.
Sedikit mengenai sejarah hubungan
Myanmar
dengan China dan Amerika
Syarikat
Selama dua dekad sehingga 2011, Myanmar
dipinggirkan oleh Barat, terutama Amerika Syarikat yang menentang pemerintah
junta tentera negara itu. Sepanjang tempoh itu, China menjadi sekutu dan
penaung kepada Myanmar, memberi sokongan politik dan melabur berbilion dolar
dalam pelbagai projek terutama melibatkan sumber asli.
Walau bagaimanapun pergantungan
ini boleh menghadkan potensi perkembangan ekonomi Myanmar yang mempunyai banyak
kelebihan termasuk dari sudut kedudukan geografi dan sumber alam. Pada masa
yang sama, selepas dua dekad di bawah pengaruh China, Myanmar menyedari kelebihan
dimilikinya, lantas cuba bergerak ke arah memulihkan status antarabangsanya.
Pada tahun 2011, perubahan besar berlaku di Myanmar
berikutan keputusan pemerintah untuk menjadikan negara itu lebih demokratik. Myanmar
mula berubah daripada pemerintahan tentera kepada pemerintahan campuran awam
dan tentera – suatu perubahan yang menyumbang kepada pemulihan hubungan
Myanmar-Barat, khususnya dengan AS. Perkembangan ini telah dimanfaatkan oleh
Myanmar untuk mengimbangi pengaruh kedua-dua kuasa besar AS dan China,
sekaligus cuba mengurangkan pergantungan kepada China.
Kedudukan geografi Myanmar di antara China di
sebelah timur laut dan Teluk Bengal dan Lautan Hindi di sebelah barat dayanya menjadikan
Myanmar satu laluan penting kepada China. China setakat ini telah berjaya dalam
kerjasama dengan Pakistan dengan satu projek utamanya, pelabuhan Gwadar di
pesisir Laut Arab berhampiran Teluk Parsi telah mula beroperasi.
Kedudukan geografi kedua-dua Pakistan dan Myanmar
mempunyai kepentingan bukan sahaja dari segi perdagangan tetapi juga keperluan
ketenteraan kepada China. Myanmar, selain itu, turut menjadi benteng bagi China
untuk memantau India di sebelah barat yang turut membuat pelaburan bernilai
berbilion dollar di Myanmar. Pemantauan tersebut tidak sahaja terhad dari sudut
saingan ekonomi dan perdagangan, malah menjangkau kepada aspek strategik dan
ketenteraan.
Kedudukan geografi dan sumber ekonomi yang ada pada
Myanmar ini menjadi satu faktor penting mendorong AS berusaha menghakis
pengaruh China di Myanmar dan cuba membina hubungan lebih baik dengan negara
itu. Bagaimanapun, pihak tentera yang berpengaruh masih mengekalkan hubungan
baik dengan China. Suu Kyi sendiri menyedari keperluan menjaga hubungan dengan
kedua-dua Beijing dan Washington, yang dikunjungi beberapa bulan lalu untuk
mengukuhkan hubungan. Beliau melawat kedua-dua Beijing dan Washington dalam
satu tempoh yang singkat – pada Ogos (Beijing) dan September (Washington) – bertujuan
mengelakkan daripada persepsi mengabaikan mana-mana pihak, sekali gus dapat memberi
gambaran terhadap kepentingan kedua-dua kuasa itu kepada Myanmar.
Hal ini menjelaskan kenapa tidak ada pihak yang
bertindak tegas terhadap kekejaman dan genosid yang dilakukan pemerintah dan
pelampau Buddha di Myanmar terhadap etnik Rohingya. Sejauh ini tidak ada usaha
yang konkerit daripada kedua-dua pihak untuk mencegah tindakan kejam pemerintah
Myanmar ke atas etnik Rohingya yang kini sedang dalam fasa terbaru penghapusan
etnik. Kuasa-kuasa terbabit seolah-olah tidak mahu menjejaskan hubungan dengan
pemerintah Myanmar, yang kini melalui dasar luar barunya yang mempunyai
kelebihan dalam menangani pengaruh kuasa-kuasa besar termasuk AS dan China.
Asean pula berterusan selesa dengan prinsip tidak
mahu terlibat dalam politik dalaman negara jiran yang menjadi anggota.
Akibatnya keadaan menjadi semakin parah, berikutan tiadanya sebarang tindakan
tegas baik dari kalangan negara berpengaruh mahupun negara-negara jiran yang
sepatutnya bangun mengatur langkah untuk membantu.
Wallahua'lam (MMO).
Wallahua'lam (MMO).
*****
No comments:
Post a Comment