"Kewajipan Raja berlaku adil kepada rakyat sementara kewajipan rakyat pula mentaati Raja”.
(Petikan Titah Kebawah DYMM Sultan Haji Hassanal
Bolkiah Mu’izzadin Waddaulah Ibni
Al-Marhum Sultan Haji Omar ‘Ali Saifuddein, Sultan Dan Yang Dipertuan
Negara Brunei Darussalam, sempena
Sambutan Jubli Emas Pemerintahan Baginda
pada 14 Muharram 1439/5 Oktober 2017).
Kemurnian hasrat
Kebawah DYMM Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu’izzadin Waddaulah, Sultan dan Yang
Di Pertuan Negara Brunei Darussalam mengingatkan diri Baginda untuk berlaku
adil kepada rakyat adalah watak seorang ulil amri yang amat tawadu’ dan
disanjung tinggi Insyaallah, oleh seluruh rakyat. Dalam konteks titah Baginda
itu, Baginda merungkainya dalam bentuk tanggung jawab sebagai seorang Raja,
“Raja berkewajipan untuk mengetahui susah senang rakyat”.
Konsep
Adil
Pada pandangan kita,
keadilan berkait rapat dengan kebenaran kerana keadilan hanya boleh ditegakkan
diatas kebenaran. Tuntutan melaksanakan keadilan adalah menurut perintah Allah
s.w.t. antaranya melalui ayat-ayat berikut:
Surah Al Maidah, ayat
8, bermaksud: Wahai orang-orang yang
beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan
keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali
kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan
keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil
itu lebih hampir kepada taqwa”.
Surah Al Nahl, ayat
90, bermaksud: Sesungguhnya Allah menyuruh
berlaku adil, dan berbuat kebaikan, serta memberi bantuan kepada kaum kerabat;
dan melarang daripada melakukan perbuatan-perbuatan yang keji dan mungkar serta
kezaliman”.
Sementara Rasulullah
SAW bersabda bahawa, “Sesungguhnya orang
yang berlaku adil itu di sisi Allah akan menempati beberapa mimbar dari cahaya.
Mereka itu ialah orang-orang yang adil dalam menerapkan hukum, juga terhadap
keluarga dan perihal apa pun yang mereka diberi kekuasaan untuk mengaturnya.”
(Hadis riwayat Muslim).
Adil di sini bermaksud
penerapan keadilan secara mutlak dalam semua aspek. Ihsan pula merangkumi aspek
ibadah, kesepadanan dalam menghukum dan menunaikan hak, dan membalas keburukan
dengan kebaikan. Para mufassir menyimpulkan adil itu adalah menunaikan
kewajipan, sementara ihsan adalah menunaikan melebihi daripada sekadar apa yang
wajib.
Dalam konteks
keadilan sosial dalam Islam, pemerintah tidak terlepas daripada tanggungjawab
umum yang perlu ditunaikan, antara lain pemerintah hendaklah:
1. Menjamin kebajikan ke atas rakyat miskin,
fakir dan kurang upaya;
2. Menjamin cukupnya keperluan asasi kehidupan
manusia iaitu makanan, pakaian dan tempat tinggal;
3.
Merapatkan jurang dan perbezaan di antara golongan kaya dan miskin melalui
falsafah ekonomi berasaskan keadilan sosial dalam Islam;
4. Mengutamakan hak-hak sosial lebih daripada
kekayaan individu;
5. Melindungi orang yang lemah terdiri daripada
orang yang miskin dan tidak berupaya dari di eksploitasi golongan yang kaya dan
kuat;
6.
Menyediakan pendidikan dan penjagaan kesihatan secara percuma untuk semua
rakyat;
7. Bertanggungjawab memelihara kesucian dan keutuhan kerohanian rakyat dan
memastikan mereka dapat menjalani kehidupan berugama selaras dengan ajaran
Islam.
Hak
Warganegara
Islam sebagai agama
yang lengkap telah menyediakan asas dan garis panduan mengenai hubungan rakyat
dengan pemerintah. Asas ini meliputi beberapa aspek hak dan tanggungjawab
masing-masing terhadap satu sama lain, dan hubungan ini mempunyai asas dari
segi syariah dan bukannya daripada keperluan politik semata-mata. Ini dapat
dilihat daripada beberapa prinsip negara menurut pandangan Islam, iaitu konsep
ketinggian syariah, khilafah dan amanah, dasar keadilan, persamaan, kebebasan,
tanggungjawab, syura dan kepatuhan kepada ulil amri.
Hak dan tanggungjawab
adalah dua dasar penting dalam pemerintahan Islam dan kedua-duanya saling
berkait antara satu sama lain. Melaksanakan hak dan tanggungjawab merupakan
tugas keagamaan yang mesti ditunaikan oleh kedua-dua pihak iaitu pemerintah dan
rakyat.
Abu al-Ala Mawdudi telah menggariskan hak-hak warganegara di bawah pemerintahan Islam, antara lain merangkumi aspek-aspek berikut:
Jaminan keselamatan
nyawa dan harta; Perlindungan kehormatan, maruah dan harta persendirian;
Kebebasan diri; Hak menentang kezaliman; Kebebasan berfikir dan mengeluarkan
pendapat; Kebebasan berpersatuan; Kebebasan beragama; Perlindungan dari
dipenjarakan tanpa diadili; Hak menikmati
keperluan asas untuk hidup; Hak persamaan di sisi undang-undang selagi
tidak bertentangan dengan syariat; Hak untuk menjauhi daripada dosa; Hak untuk
mengambil bahagian dalam hal ehwal negara.
Kewajipan
Taat Kepada Pemerintah
Sebagai imbal balik,
warganegara adalah diwajibkan patuh dan taat kepada pemerintah. Perintah ini
disandarkan kepada maksud ayat Al Quran berikut;
Surah An Nisa’, ayat
59, bermaksud: “Wahai orang-orang yang
beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan
kepada Ulil-Amri (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu”.
Dari ayat di atas,
terdapat dua bentuk ketaatan. Taat kepada Allah dan Rasul adalah mutlak, sebab
itulah di dalam ayat di atas Al Quran menyebut, “taatlah kamu kepada Allah” dan
“taatlah kamu kepada Rasulullah.” Sementara, bagi Ulil-Amri tidak disebut
perkataan taat sebelum perkataan Ulil-Amri. Ini membawa maksud bahawa taat
kepada Ulil-Amri itu tidak mutlak dan sebaliknya bersyarat. Penjelasan kepada
tafsiran ketaatan tidak mutlak ini boleh dilihat dalam hadis berikut;
Hadis Ibnu Umar r.a.,
Nabi SAW telah bersabda: “Wajib ke atas
setiap orang muslim mendengar serta taat kepada arahan sama ada dia suka atau
tidak kecuali dia diperintahkan supaya melakukan maksiat. Sekiranya dia
diperintahkan supaya melakukan maksiat maka janganlah dia dengar dan
mentaatinya.” (Hadis Sahih
Muslim).
Meskipun ketaatan
kepada pemimpin itu bersyarat dan tidak mutlak, namun dalam satu hadis lain
Rasulullah SAW menekankan akan peri pentingnya ketaatan kepada pemimpin itu.
Daripada Abu Hurairah
r.a., Nabi SAW telah bersabda: “Sesiapa
yang mentaati aku maka dia telah mentaati Allah dan sesiapa yang derhaka kepada
aku maka sesungguhnya dia telah derhaka kepada Allah. Sesiapa yang mentaati
pemerintah maka dia telah mentaati aku dan sesiapa yang menderhaka pemerintah
maka dia telah derhaka kepada aku.”
Selanjutnya, Baginda SAW
memberi amaran bahawa: “Barangsiapa
melepaskan ketaatan dari pemimpin, dia akan berjumpa dengan Allah pada hari
kiamat tanpa mempunyai hujah (alasan).” (Hadis Riwayat Muslim).
Jelasnya dari dalil
Al Quran dan hadis Rasulullah SAW di atas, boleh dibuat kesimpulan bahawa,
mentaati pemerintah dalam perkara-perkara bukan kemaksiatan adalah wajib.
Sebaliknya adalah haram unutk mentaati mereka dalam urusan kemaksiatan.
Akauntabiliti
Walaupun pemimpin itu
berkedudukan istimewa di sisi Islam, namun Islam turut menggariskan prinsip
akauntabiliti yang jitu sepertimana yang dapat difahami melalui hadis berikut; “Ketahuilah setiap kalian adalah pemimpin
dan setiap kalian akan ditanya tentang yang dipimpinnya” (Hadis riwayat
al-Bukhari).
Islam meletakkan
tahap piawaian yang tinggi pada kebertanggungjawaban dan amanah yang dipikul
oleh setiap pemimpin justeru melayakkan mereka untuk ditaati oleh yang
dipimpinnya.
Secara umumnya, dalam
amalan politik demokrasi, golongan umara’ bukan sahaja bertanggungjawab kepada
ulil amri, tetapi dalam masa yang sama juga ‘acountable’ kepada rakyat. Oleh kerana mereka dipilih oleh rakyat
secara langsung maka rakyat berhak untuk menggantikan mereka dengan pemimpin
yang lain melalui lunas yang syar’ie dan bukannya secara kekerasan, paksaan
atau tipu daya.
Adalah diyakini
melalui pendekatan sedemikian, sikap pemedulian rakyat akan diberi keutamaan
oleh golongan umara’ dan dengan sendirinya akan membantu melancarkan perancangan
kerajaan. Di samping itu ianya juga mampu untuk mengatasi segala bentuk
kelemahan dalam ‘delivery system’, ‘shortfall’ dalam perbelanjaan
pembangunan, kegagalan mencapai sasaran, dan lain-lain isu seumpamanya.
Kesimpulannya, adalah
tidak diragui akan keikhlasan Kebawah
DYMM yang dilihat bersungguh-sungguh
berusaha untuk berlaku adil di dalam pemerintahan dan ke atas rakyat Baginda. Demikian juga rakyat,
pada sebilang masa tunduk patuh dan memberikan
taat setia yang tidak berbelah bahagi terhadap Baginda. Namun, ucapan
murni itu pastinya akan menjadi lebih bermakna jika rakyat diberikan peluang
turut sama menentukan nasib masa depan negara dan bangsanya melalui sistem
imbangan dan sekatan dalam sebuah parlimen yang berwibawa di mana di dalamnya diisi
oleh perwakilan rakyat yang sah, berilmu dan beriman.
Wallaha’alam.
No comments:
Post a Comment