Tanggungjawab
Pada 07
Februari 2018/21 Jamadilakhir 1439 baru lalu, Kebawah DYMM Sultan Haji Hassanal
Bolkiah Mu’izzaddin Waddaulah, Sultan Dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei
Darussalam telah berkenan mengurniakan titah sempena Persidangan Khas Jemaah
Menteri-Menteri Kabinet dan Timbalan-Timbalan Menteri baru di Istana Nurul
Iman, Bandar Seri Begawan.
Kalau
titah sebelum ini berkisar kepada soal keadilan dan kezaliman, maka intipati
titah kali ini adalah berkait tanggungjawab. Baginda mengingatkan agar “pasukan
kabinet dan pegawai-pegawai berkenaan akan dapat menunaikan tanggungjawab
masing-masing dengan lebih baik tanpa membawa masalah-masalah yang tidak
munasabah dan yang menjejaskan perlaksanaan pentadbiran Kerajaan Beta”,
demikian titah baginda.
Pada
umumnya, titah ini merupkan satu penilaian prestasi, terhadap beberapa buah
kementerian/sektor kerajaan sama ada secara khusus atau tidak. Antara tumpuan
teguran secara langsung adalah agensi berkaitan sektor ekonomi, pembangunan,
pertanian, industri dan tenaga, tenaga manusia, kesihatan, pendidikan dan agama,
perhubungan, pelancongan, belia dan sukan, serta luar negeri.
Open
appraisal sedemikian boleh ditafsirkan
sebagai rasa tidak puas hati baginda terhadap prestasi yang ditunjukkan oleh
sektor-sektor berkenaan yang mungkin jauh daripada mencapai sasaran atau KPI
yang ditetapkan atau yang baginda harapkan.
Sebenarnya
persoalan prestasi yang meleset ini seringkali dibangkitkan oleh NDP,
terutamanya dalam ucapan dasar presiden saban tahun. Walau bagaimana pun,
adalah menjadi harapan kita, agar pemadulian dan teguran baginda tidak dilihat
dengan mata kayu dan didengar dengan telinga kuali oleh mereka yang berkenaan.
Masaalah
Implementasi Bukan Perancangan
Apa
yang kita fahami daripada titah baginda itu, bahawa kemelut yang dihadapi
oleh Negara dan yang menjadi kebimbangan baginda itu berkisar pada soal
pelaksanaan dan implementasi perancangan yang lemah, bukannya masalah
perancangan itu sendiri. Betapa tidaknya, segala rancangan pembangunan telah
didokumentasikan dengan penuh teliti seperti yang dapat dilihat dalam RKN dan
Wawasan 2035.
Kita
yakin situasi ini berpunca daripada sikap agensi berkenaan yang tidak
meletakkan tanggungjawab dan sikap pemedulian di tahap yang tinggi kepada
“their most
important client”, iaitu rakyat sebagai stake holder yang
paling utama. Mungkin juga hal ini ada kaitan dengan tahap jatidiri yang
rendah.
Selama
ini setengah mereka yang diberikan amanah begitu selesa dengan kedudukan
masing-masing, justeru sama ada mereka menunjukkan presatasi yang baik atau pun
sebaliknya bukan menjadi masalah kepada mereka sehingga ianya seperti terbudaya
dalam komuniti ini.
Hal ini
berakar umbi kerana sistem pemerintahan tidak memberikan kuasa untuk rakyat
menukar mana-mana pemimpin yang tidak sensitif kepada keperluan rakyat dan
kehendak Kebawah DYMM sendiri.
M.I.B.
Perlu Tafsiran Operational
Kebawah
DYMM juga menyentuh mengenai konsep Melayu Islam Beraja - M.I.B dan
mencabar mereka yang mempertikainya. Baginda bertitah “Yakinlah,
barangsiapa yang mempertikai M.I.B., mereka itu bukan purih Brunei atau tidak
berjiwa Brunei”, demikian tegas baginda.
Sebagai
rakyat kita mendukung sepenuhnya falsafah negara ini, tetapi kita berpendapat
ianya perlu kepada tafsiran berupa pengisian yang substantif bukannya yang semata
bersifat luaran. Selama ini kita lihat penekanan M.I.B banyak berkisar kepada
soal ritualistik yang kelihatannya gah tetapi lompong pada rohnya.
Dalam
apa jua keadaan, kita hendaklah berpegang pada hakikat bahawa, di dalam
konsep M.I.B ini, Islam adalah teras yang unggul menjadi teraju dan neraca
kepada dua elemen Melayu dan Beraja. Ringkasnya, apa jua tindakan yang diambil
demi kepentingan Melayu atau Beraja mestilah menepati acuan Islam kerana tiada
yang lebih baik dan adil selain dari syariat Islam.
Darajat
MMN Perlu Diangkat
Apa
yang kita perhatikan, sudah 34 tahun amalam sistem pengurusan negara sedia
terpakai ini seperti gagal berperanan sewajarnya untuk membawa rakyat dan
Negara ke aras yang lebih maju, justeru Kebawah DYMM sendiri, dalam banyak
perkara seringkali menzahirkan kekecewaan baginda melalui titah dan tindakan
baginda.
Justeru,
kita melihat sudah tiba masanya darajat Majlis Mesyuarat Negera(MMN) itu
diangkat ke satu aras yang benar-benar boleh memainkan peranannya secara
efektif dalam pengurusan Negara. Ke arah itu, mekanisma yang kita nampak ialah dengan
membuka sedikit ruang untuk membolehkan rakyat sama-sama berkongsi kuasa atau
berpatisipasi di dalam kerajaan melalui sistem berperwakilan yang sah.
Dengan
wujudnya MMN yang dinaik taraf ke aras sebuah parlimen yang berwibawa,
maka akan dapatlah ditubuhkan berberapa jawatankuasa terpilih atau select committee yang
dianggotai ahli parlimen tadi bagi memantau perlaksanaan dasar dan prestasi
kementaerian-kementerian yang diwujudkan. Kaedah ini terpakai pada Westminster System of
Parlimentary Democracy yang terbukti amat membantu kelancaran tugasan
sebuah parlimen.
Institusi
Kabinet Yang Efektif
Demikian
juga, dengan mempunyai anggota-anggota kabinet yang berwibawa dari kalangan
anggota parlimen yang dipilih rakyat itu, maka dengan sendirinya akan
meringankan beban tugasan Kebawah DYMM yang banyak terbeban dengan jawatan yang
dipegang kerana apa jua dasar dan keputusan yang diputuskan oleh kabinet adalah
dipertanggung jawabkan secara kolektif oleh seluruh jamaah menteri.
Antara
lain perkataan, Institusi Kabinet, sebagai badan tertinggi yang bersidang tiap
minggu dipengerusikan oleh Perdana Menteri, pastinya dapat menghurai dan
merungkai apa jua kemelut dan masalah yang dihadapi oleh Menteri Kabinet atau
Kementeriannya pada jangka waktu yang munasabah tanpa perlu didedahkan kepada
orang ramai. Justeru tidak payah menunggu ikan sudah buntu baru hendak “menyiangi”.
Izinkan
kita menyatakan pendirian bahawa, sudah sampai masanya Brunei mempunyai sebuah
Parlimen dan Kabinet yang mempunyai digniti dan intergeriti bagi membantu
Kebawah DYMM di dalam mengurus dan mentadbir Negara menuju Baldatun Thayyibatun
Warabbun Ghafuur.
Wallahua’lam.(MMO).
Wallahua’lam.(MMO).
*******
No comments:
Post a Comment