Friday, April 17, 2020

DIARI KEHIDUPAN V : UIGHUR

Sekumpulan etnik Uighur membantah layanan buruk kerajaan China terhadap tahanan Uighur

Di sebalik kesibukan rejim pemerintah China dalam berhadapan dengan ancaman wabak Coronavirus, ianya tidak sedikit pun melalaikan mereka dalam meneruskan agenda penindasan terhadap etnik Uighur, termasuk penafian layanan yang adil dari sudut penyediaan kemudahan perubatan kepada kalangan etnik Uighur bagi menghadapi ancaman Coronavirus tersebut.  

Warga Uighur di luar China kini gelisah akan nasib kaum kerabat mereka, sedang jumlah kematian dan bilangan kes penularan belum menunjuk kemungkinan wabak selsema jangkitan COVID-19 akan reda.

Pada pertengahan Februari lalu kerajaan China mengumumkan angka kematian akibat  penularan COVID-19 naik mendadak apabila data merekodkan catatan kematian berganda pada hari-hari tertentu.

Diaspora Uighur menaruh bimbang bilamana tiada data dan maklumat yang dikeluarkan berkaitan jangkitan wabak tersebut dalam kalangan etnik Uighur di Xinjiang, lebih-lebih lagi terhadap ratusan ribu mereka yang di tahan di dalam kem-kem pemulihan di China.

Penyebaran berita dikawal ketat dan kesahihan maklumat yang dikeluarkan amat bergantung kepada ketelusan dan ihsan pihak pentadbir yang diragui. 

Data yang dedah oleh media rasmi China, setakat pertengahan bulan Februari wilayah Xinjiang mencatatkan hanya 55 kes kematian COVID-19 - suatu angka yang diragui kesahihannya memandangkan kepadatan mereka yang ditempatkan di dalam kem serta kurangnya kemudahan perubatan yang disediakan kepada mereka.

Berikut adalah beberapa lagi peristiwa penting yang berlaku berkaitan hal ehwal etnik Uighur dalam tempoh suku tahun pertama (Januari-Mac) 2020 untuk kita tatapi dan hayati dalam konteks pemantuan terhadap nasib saudara kita yang merupakan kumpulan minoriti di negara yang diperintah oleh sistem Komunis itu.

26 Januari 2020

Etnik Uighur di Arab Saudi mungkin dipaksa pulang ke China

Tindakan China tidak memperbaharui pasport etnik Uighur di Arab Saudi sejak lebih dua tahun lalu dilihat sebagai komplot memaksa mereka kembali ke negara asal.

Pakar bahasa berketurunan Uighur, Abduweli Ayup, yang kini menetap di Norway, dilaporkan berkata keengganan China memperbaharui pasport adalah strategi untuk memaksa etnik Uighur kembali ke China, di mana sudah pasti mereka akan ditahan.

“Sejak 2017, berlaku lima kes pengusiran etnik Uighur dari Arab Saudi, sama seperti yang dilaporkan berlaku di Mesir dan Thailand.

“Malah, ada yang takut kembali ke China meskipun mempunyai pasport yang sah kerana tidak tahu apa akan jadi kepada mereka nanti,” katanya.

Seorang penuntut jurusan agama di Madinah berkata pasportnya tidak diperbaharui kerajaannya sejak ia tamat tempoh pada 2018.

“Kerajaan (China) sepatutnya memperbaharui pasport atau membiarkan kewarganegaraan saya digugurkan, sebaliknya tindakan ini seolah-olah kami tiada nilai sebagai manusia” katanya.

Sebaliknya, etnik Uighur ditawarkan dokumen perjalanan yang hanya boleh diguna bagi perjalanan sehala ke China, di mana mereka menghadapi kemungkinan ditahan, dianggap sebagai pendatang haram atau di hantar ke ‘kem latihan’.

Kini mereka mempertimbangkan kemungkinan terus menetap di Arab Saudi secara haram tetapi masih berhadapan risiko diusir pulang ke China sekiranya di berkas pihak berkuasa.

Lebih mengecewakan bagi masyarakat Uighur terbabit, negara majoriti Islam seperti Pakistan dan Mesir masih terus membisu biarpun tindakan China dianggap menganiaya mereka, kerana tidak mahu menyinggung Beijing, yang juga antara kuasa besar ekonomi global.

Beberapa ratus etnik Uighur yang kini berada di Arab Saudi, kebanyakannya adalah golongan pelajar dan peniaga, difahamkan terputus hubungan dengan keluarga mereka yang ditahan di China.

Rata-rata mereka hidup dalam keadaan berwaspada kerana ada perisik China yang sentiasa memantau pergerakan mereka, biar pun di luar negara itu.

Pihak berkuasa China menyasarkan etnik Uighur yang berada di 26 ‘negara sensitif’, termasuk Arab Saudi, atas alasan mereka berpotensi ‘berfahaman esktremis’. 

23 Februari 2020

Warga Uighur Bimbang Nasib Etnik Mereka Semasa Penularan Covid-19

Warga Uighur melahirkan kebimbangan mereka terhadap nasib sanak saudara, rakan-rakan dan seluruh etnik Uighur di Xinjiang dalam berhadapan dengan ancaman wabak Coronavirus yang melanda seluruh China dan dunia pada masa ini. 

Kebimbangan tersebut bukan sahaja tercetus atas sebab adanya keyakinan mereka terhadap layanan pemerintah yang tidak pernah berlaku adil kepada etnik Uighur, malah lebih jauh dari itu adalah kerisauan mereka terhadap kepadatan mereka yang ditahan di dalam kem-kem pemulihan yang boleh memudahkan berlakunya penyebaran jangkitan virus berkenaan.

Dalam keadaan kem di mana tahanan tinggal dalam keadaan sesak dan berkumpulan, penyebaran COVID-19 dikhuatiri akan menjadi lebih mudah, lebih-lebih lagi jika tiada penyediaan sabun atau kemudahan cuci tangan yang meluas dan aspek kebersihan tidak dijadikan keutamaan.

Laporan pihak ketiga mendakwa seramai 20 tahanan terpaksa berkongsi bilik berukuran 16 meter persegi. Setiap bilik disediakan satu tong plastik sebagai tandas. Masa dua minit diberi bagi setiap tahanan untuk menggunakannya. Dan lebih kejam, tong itu hanya dikosongkan sekali sehari.

Presiden Kongres Uighur Sedunia, Dolkun Isa, dipetik media menyuara kebimbangan tragedi yang akan berlaku jika nasib etnik Uighur di Xinjiang terus terabai. Beliau risau penularan wabak selsema melalui Covid-19 akan menambah lagi kesengsaraan etnik Uighur yang hidup tertekan di bawah pemerintahan China.

Kebimbangan yang sama turut ditimbulkan oleh pakar imunologi Perancis, Norbert Gualde, ketika beliau mengulas tentang nasib tahanan etnik Uighur di China. Katanya, terdapat kegusaran tentang keadaan penahanan yang menimbulkan pelbagai persoalan. Ini termasuk kebebasan pergaulan yang dipaksa iaitu pergaulan bebas melibatkan hubungan kelamin yang boleh memudharatkan lagi gejala Covid-19 dalam kalangan tahanan Uighur.

Kini, bukan sahaja usaha indoktrinasi, tekanan fizikal dan penindasan mental yang perlu dihadapi, malah ancaman penyakit selsema Covid-19 mungkin bakal menjadi satu lagi igauan mimpi ngeri yang terpaksa dilalui oleh etnik Uighur yang terinaya ini.

27 Februari 2020

PBB Tuntut 'Akses Tanpa Batas' Untuk Lawatan Ke Wilayah Uighur

Satu pasukan yang sedang bersiap sedia untuk kemungkinan lawatan Ketua Hak Asasi PBB, Michelle Bachelet, ke wilayah Xinjiang yang majoriti penduduknya beragama Islam yang dikawal ketat tahun ini diharapkan akan diberi ‘Akses Tanpa Batas’ kata Michelle Bachelet ketika berucap pada Majlis Hak Asasi Manusia PBB di Geneva.

"Kami akan berusaha untuk menganalisis secara mendalam situasi hak asasi manusia di China, termasuk situasi anggota minoriti Uighur," katanya.

Bachelet mengalu-alukan undangan dari China untuk melakukan lawatan ke wilayah itu tetapi menambah: "Kami akan terus meminta akses tanpa batas untuk pasukan peninau sebagai persiapan untuk lawatan yang dicadangkan ini."

China mendapat kritikan antarabangsa kerana menekan etnik Uighur, dengan aktivis dan saksi mengatakan bahawa ia berusaha untuk secara paksa mengintegrasikan kumpulan etnik yang kebanyakannya beragama Islam dan melucutkan warisan Islam mereka.

Beijing menggambarkan kem tahanan - di mana dianggarkan satu juta orang Uighur dan minoriti etnik Turki yang kebanyakannya Muslim telah diadakan - sebagai pusat pendidikan semula.

Duta Besar China ke PBB, Chen Xu, menolak tuduhan penindasan dan kekejaman sebagai "tidak dapat diterima", sambil menambah bahawa kemajuan ekonomi, sosial dan hak asasi manusia telah pun mengambil tempatnya di Xinjiang".

1 Mac 2020

Perpindahan Tahanan Uighur Bagi Kerja-kerja Paksa

Sekurang-kurangnya 80,000 orang etnik Uighur telah dipindahkan dari wilayah Xinjiang, sebahagian daripadanya langsung dari pusat tahanan, ke kilang-kilang di seluruh China yang membuat barang untuk puluhan jenama global, menurut laporan dari Institut Dasar Strategik Australia (ASPI) yang berpusat di Canberra.

Dengan menggunakan dokumen dari sumber terbuka, citra satelit, dan laporan media, ASPI mengidentifikasi 27 buah kilang di sembilan provinsi Cina yang telah menggunakan buruh yang dipindahkan dari pusat pendidikan semula di Xinjiang sejak 2017 sebagai sebahagian dari program yang dikenal sebagai "bantuan Xinjiang".

Dalam keadaan yang "sangat menyerupai kerja paksa", laporan itu mengatakan, pekerja tinggal di asrama yang terpisah, diharuskan belajar bahasa Mandarin dan menjalani latihan ideologi. Mereka sering diawasi dan dilarang melaksanakan amalan agama. Menurut dokumen pemerintah yang dianalisis oleh ASPI, pekerja sering ditugaskan sebagai pemikir dan mempunyai kebebasan bergerak yang terhad.

Laporan dari ASPI menambah tentang adanya bukti yang semakin meningkat bahawa walaupun setelah dibebaskan dari kem, bekas tahanan masih dikawal dan dalam beberapa kes dipaksa melakukan kerja-kerja lain secara paksa. Penulis laporan itu mengatakan bahawa jumlah sebenar yang dihantar ke bahagian lain di China  "berkemungkinan jauh lebih tinggi" daripada 80,000 orang.


Wallahu a’alam (MMO)




1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete