Kedua-dua kerajaan, Bangladesh dan Myanmar, baru-baru ini secara prinsipnya telah mencapai persetujuan bagi penghantaran dan penerimaan pulang 750,000 pelarian Rohingya yang masuk ke Bangladesh sejak bulan Oktober 2016 lalu. Proses ini jika dapat dilaksanakan, dijangka mungkin akan mengambil masa selama dua tahun.
Bagaimanapun tarikh
sebenar urusan penghantaran pulang pelarian Rohingya berkenaan yang pada
awalnya dijadualkan pada pertengahan minggu ini telah ditunda kepada suatu
tarikh lain yang belum dimuktamadkan.
Beberapa sebab telah
diberikan berkaitan kelewatan ini. Antaranya, pihak Bangladesh dikatakan belum
menyerahkan senarai nama pelarian yang akan dihantar pulang untuk diteliti oleh
pihak berkuasa Myanmar. Di pihak Myanmar pula, pihak berkuasa negara itu
dikatakan masih belum menyiapkan kem-kem transit yang akan digunakan untuk
menempatkan pelarian yang akan pulang kelak.
Mengulas mengenai
persetujuan kedua-dua kerajaan untuk menghantar dan menerima pulang pelarian
Rohingya itu, kumpulan hak asasi manusia dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu
(PBB) mengingatkan supaya kedua-dua kerajaan memastikan penghantaran pulang
pelarian Rohingya tersebut perlulah dibuat secara sukarela, bukannya dengan
paksaan. Mereka juga menggesa supaya jaminan keselamatan diberikan oleh
kedua-dua belah pihak, Myanmar dan juga Bangladesh, ekoran keadaan keselamatan
di Myanmar yang belum menjaminkan, di samping wujudnya rasa kebencian yang
masih lagi menebal dalam kalangan masyarakat Buddha di wilayah Rakhine.
Setiausaha Agung
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Antonio Guterres sendiri turut
melahirkan kebimbangannya terhadap persetujuan tersebut, khususnya berhubung
nasib masa depan pelarian yang dikembalikan ke Myanmar. Guterres bimbang
kumpulan pelarian tersebut hanya dihantar pulang ke kem transit, bukannya ke kampung halaman masing-masing.
Justeru bagi
mengelakkan sebarang kemungkinan yang tidak baik menimpa nasib pelarian
Rohingya yang akan dihantar balik itu, Guterres mencadangkan supaya Suruhanjaya
Tinggi Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu bagi Pelarian (UNHCR) perlu dilibatkan
dalam operasi tersebut bagi memastikan ia dilaksanakan mengikut standard
antarabangsa yang ditetapkan.
Di kalangan pelarian
Rohingya di Bangladesh, mereka mengecam perjanjian tersebut yang disifatkan
hanya akan mendedahkan lagi diri mereka kepada bahaya kekejaman tentera
Myanmar. Lebih-lebih lagi mengambil kira keadaan semasa di Myanmar sendiri yang
masih lagi dicemari dengan pelbagai peristiwa kekerasan dan kekejaman pihak
tentera ke atas saki baki penduduk Islam.
Di kalangan pejuang
Rohingya – “Tentera Pembebasan Rohingya Arakan” (ARSA), mereka mendakwa
rancangan penghantaran pulang pelarian dari Bangladesh ke Myanmar itu dibuat
dengan tergesa-gesa dan dibimbangi bekemungkinan boleh memerangkap etnik Islam
Rohingya. Mereka mendakwa pelarian yang pulang ke Myanmar akan ditempatkan di
kem penempatan transit untuk suatu jangka masa yang panjang disebabkan
kebanyakan tanah mereka telah dirampas oleh pihak tentera.
ARSA turut mendakwa,
pada masa inipun beribu-ribu etnik Rohingya yang menjadi pelarian di tempat
sendiri bersesak-sesak dalam kem-kem penempatan di bandar Sittwe sejak
keganasan tercetus pada tahun 2012. Menurut ARSA, keadaan ini berlaku kerana
pelarian tidak lagi dapat pulang ke kediaman asal mereka berikutan tanah-tanah
di kampung halaman mereka dirampas oleh kerajaan untuk dijadikan kawasan
industri dan lain-lain kegunaan di pihak kerajaan.
ARSA juga mendakwa,
kerajaan Myanmar dengan didorong oleh sentimen untuk memastikan penduduk Buddha
menjadi penduduk majoriti di Rakhine, tidak akan membenarkan etnik Rohingya
untuk kembali mendiami rumah-rumah di kampung halaman asal mereka.
Berdasarkan apa yang
berlaku, ternyata isu pelarian etnik Rohingya bukanlah merupakan masalah dalaman Myanmar
semata-mata, sebaliknya merupakan masalah serantau yang memerlukan campur
tangan negara-negara ASEAN dan juga masyarakat antarabangsa bagi
menyelesaikannya. Termasuk dalam konteks masyarakat antarabangsa di sini adalah
Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) memandangkan mereka yang terlibat dan menjadi
mangsa kepada kemelut yang berlaku adalah terdiri daripada umat Islam.
Bagaimanapun, tidak
dinafikan, kedua-dua pihak Asean dan OIC sebelum ini pernah mengenakan tekanan
ke atas junta Myanmar supaya menghentikan tekanan dan kekerasan ke atas umat
Islam Rohingya sambil menggesa supaya jalan penyelesaian yang baik diambil bagi
mengatasi kemelut yang berlaku. Malangnya, permintaan tersebut tidak pernah
mendapat perhatian, apa lagi tindakan sewajarnya di pihak junta Myanmar.
Cuma dalam konteks
kekejaman terbaharu yang berlaku ini, kedua-dua pihak, Asean dan OIC,
bersama-sama PBB dan agensi di bawahnya,
perlulah memperhebatkan lagi
tekanan bagi memastikan rejim Myanmar benar-benar bekerjasama bagi
menyelesaikan segera isu Rohingya yang tidak berkesudahan itu.
Wallahua'alam (MMO)
Wallahua'alam (MMO)
*******
No comments:
Post a Comment