Monday, April 27, 2020

DIARI KEHIDUPAN II : ISLAMOFOBIA DI INDIA


Sebahagian daripada pemandangan Markaz Tabligh di Nizammuddin, Old Delhi, India

Isu Islamofobia di India yang tidak pernah reda sejak kerajaan Bharatiya Janata Party (BJP) melaksanakan beberapa dasar yang bertujuan untuk menekan rakyatnya yang beragama Islam seperti yang dilaporkan sebelum ini (lihat Diari Kehidupan: Islamofobia di India terbitan 5 Mac) kini ditambahburukkan lagi dengan kehadiran isu Coronavirus yang melanda seluruk pelusuk dunia, termasuk India.

Isu ini mula dipolitikkan sehingga menimbulkan kebencian yang mendalam dalam kalangan penganut Hindu terhadap warga Islam India berikutan wujudnya kecenderungan pihak nasionalis Hindu untuk memaparkan seolah-olah merebaknya wabak Covid-19 itu adalah berpunca dari warga Islam India.

Hal ini telah didedahkan oleh seorang wartawan The Time, Kimberly Dozier, yang menceritakan secara terperinci bagaimana perkara ini boleh berlaku sedemikian rupa.

Menurut Dozier, pihak berkuasa India telah menghubungkan puluhan kes COVID-19 dengan kumpulan Tabligh Muslim yang mengadakan persidangan tahunannya di Delhi pada awal Mac lalu sehingga mengundang pegawai kesihatan India untuk berlumba-lumba mengesan siapa saja yang mempunyai hubungan dengan para peserta.

Ketakutan terhadap virus corona sudah bermula di India sejak awal tahun ini dengan setiap pihak cuba berhati-hati dan berusaha untuk mengesan punca yang menyebabkan merebaknya wabak tersebut di India. Justeru berikutan adanya pendedahan bahawa perhimpunan Jemaah Tabligh di bandar lama Delhi itu adalah satu daripada penyebabnya maka tumpuan kebencian terhadap warga Islam India terus menyemarak dan menular menjadi satu lagi isu Islamofobia yang sedia parah di India.

Kegawatan isu ini diperburukkan lagi ekoran adanya video yang secara palsu  menunjukkan anggota Jemaah Tabligh meludah polis yang kemudiannya dengan cepat menjadi viral di media sosial, sekaligus memperburukkan lagi suasana yang sedia berbahaya bagi umat Islam. "Islamofobia kini telah dialihkan ke masalah coronavirus pula," kata Amir Ali, Penolong Profesor Sains Politik di Universiti Jawaharlal Nehru di Delhi, menurut laporan itu.


Kehadiran jemaah di setiap kali perhimpunan diadakan
Saringan Covid-19 terhadap Jamaah Tabligh

Laporan tersebut turut menyebutkan bahawa sejak 28 Mac, tweet dengan hashtag #CoronaJihad telah muncul hampir 300,000 kali dan berpotensi dilihat oleh 165 juta orang di Twitter. Kebanyakan catatan tersebut dikatakan melanggar peraturan Twitter mengenai ucapan kebencian dan coronavirus, tetapi masih belum dihapuskan.

"Kami komited untuk melindungi dan melayani percakapan umum ketika kami melaporkan krisis kesihatan awam global yang belum pernah terjadi sebelumnya," demikian pernyataan yang diberikan Twitter kepada TIME, kata wartawan media berkenaan.

Beberapa minggu selepas satu program keagamaan yang dilakukan oleh nasionalis Hindu yang menyebabkan 36 orang Muslim mati di Delhi, lonjakan tweet kebencian menunjukkan bagaimana mudahnya kegelisahan terhadap coronavirus bergabung dengan Islamofobia yang telah lama wujud di India, pada ketika 200 juta minoriti Muslim di sebuah negara yang mempunyai penduduk sejumlah 1.3 bilion - terasa semakin disasarkan oleh nasionalis Hindu yang berkuasa.

"Salah satu ciri utama sentimen anti-Muslim di India sejak sekian sekian lama adalah idea bahawa orang Islam sendiri adalah sejenis virus dalam tubuh politik India," kata Arjun Appadurai, seorang profesor media, budaya dan komunikasi di New Universiti York. "Jadi ada semacam hubungan antara gambar lama ini dan kegelisahan baru mengenai coronavirus."

Salah satu tweet #CoronaJihad palsu yang paling popular menunjukkan seorang lelaki Muslim dari jemaah Delhi sengaja batuk pada seseorang. Tweet itu menyebut umat Islam sebagai "orang yang berpikiran keji" dan menyenaraikan hashtag termasuk #CoronaJihad dan #TablighiJamatVirus, rujukan kepada kumpulan agama yang bertemu di Delhi. Tetapi video yang dipaparkan dalam tweet viral itu sebenarnya difilemkan di Thailand, bukan di India, dan tidak ada bukti bahawa lelaki itu adalah anggota jemaah Delhi. Walaupun begitu, tweet itu masih dalam talian pada 3 April, dengan lebih daripada 4,200 retweet dan 503 balasan. Satu lagi video yang dikongsi di Facebook dan Twitter yang kononnya menunjukkan bahawa orang Islam sengaja bersin satu sama lain dibongkar oleh organisasi pemeriksa fakta AltNews.

Satu lagi tweet, yang mempunyai sekitar 2,000 retweet sebelum dikeluarkan kerana melanggar peraturan Twitter, memaparkan kartun seorang lelaki Muslim berkarikatur "Corona Jihad" yang berusaha mendorong seorang Hindu keluar dari kediamannya. "Corona jihad nampaknya kini menjadi idea baru dalam mempotretkan seolah-olah warga Islam India menggunakan coronavirus untuk memudharatkan penganut Hindu," kata Thenmozhi Soundarajan, pengarah eksekutif Equality Labs, sebuah badan NGO yang mengkaji data berkaitan penggunaan media sosial dalam isu-isu keagamaan. Tweet tersebut telah dikeluarkan kerana melanggar peraturan Twitter, tetapi beberapa kartun lain yang mengaitkan umat Islam dengan coronavirus, yang dikongsi oleh akaun yang sama dengan lebih daripada 15,000 pengikut, masih dalam talian pada 3 April.

Di India, parti nasionalis Hindu yang dominan, BJP, secara halus dan kasar  melancarkan serangan psikologi mahu pun fizikal terhadap umat Islam sejak dipilih kembali dengan majoriti besar pada bulan April tahun lalu. Coronavirus hanyalah "satu lagi peluang untuk memprotretkan Muslim sebagai elemen yang  berbahaya dalam kehidupan politik dan kesejahteraan hidup rakyat India, ” kata Profesor Amir Ali.

"Orang bercakap mengenai 'bio jihad' dan 'corona jihad. Slogan ini telah diprojekkan sebagai antara yang terbaru dalam rangkaian berbentuk 'jihad' yang telah dibicarakan di media sosial, dan orang awam dengan senang hati menerimanya. Sebelum ini adalah kebiasaan dalam pemesejan nasionalis Hindu, dalam menyatakan bahawa umat Islam berusaha mengubah India menjadi negara Muslim dengan meningkatkan kadar kelahiran jauh lebih tinggi daripada orang Hindu. ‘Jihad Cinta’ pula adalah dakyah bahawa lelaki Muslim cuba memperdaya wanita Hindu untuk menjalin hubungan romantis supayak mereka akhirnya memeluk Islam. Kini ‘Jihad Corona adalah yang paling keterlaluan sejauh ini, kerana orang benar-benar dijangkiti dan mati," kata Profesor Amir Ali.

Walaupun pandemik ini adalah bersifat wilayah yang belum dipetakan ketika meramalkan kesan ucapan kebencian yang berkaitan dengan virus, pegawai kesihatan awam telah memperingatkan agar tidak menstigmanya dengan kelompok minoriti. Kerana COVID-19 berasal dari Wuhan, China, beberapa pemimpin barat termasuk Presiden A.S. cenderung menyebutnya sebagai "virus China" atau "virus Wuhan," panggilan nama yang nampaknya terkait dengan peningkatan kebencian global terhadap orang Asia.

Pada bulan Februari, Organisasi Kesihatan Sedunia (WHO) mengumumkan coronavirus yang tidak disebutkan namanya itu kemudiannya akan dikenali secara rasmi sebagai COVID-19, sebuah nama yang sengaja tidak memasukkan rujukan ke China. "Memiliki nama penting untuk mengelakkan penggunaan nama lain yang tidak tepat atau menodai," kata Ketua Direktur WHO, Tedros Adhanom Ghebreyesus pada waktu itu.

Namun di India, perkara tersebut nampaknya tidak memberi apa-apa kesan  sedang di satu pihak lain, aktivis sosial amat bimbang stigmatisasi umat Islam mungkin boleh memperburukkan lagi krisis coronavirus. "Melancarkan serangan mental dan fizikal secara melulu terhadap jemaah Tabligh di Nizamuddin akan menjadi tidak produktif dari sudut pembaikan kesihatan awam," kata beberapa intelektual India dalam surat terbuka yang diterbitkan pada hari Khamis, merujuk kepada satu wilayah di Delhi, tempat persidangan itu diadakan. "Peserta harus dikenali tanpa mengkriminalisasi mereka dan dimasukkan ke dalam karantina yang sesuai."

Virus itu, kata mereka, tidak mempedulikan perbezaan agama atau kebangsaan. "Penyelesaiannya tidak akan datang melalui pencarian agenda perpecahan tetapi melalui usaha ilmiah dan solidariti manusia." kata mereka lagi.


Wallahu a’alam (MMO)




No comments:

Post a Comment