Saturday, October 10, 2020

DIARI KEHIDUPAN VII : ROHINGYA



            

Tempoh suku tahun ketiga (Julai - September) 2020 memperlihatkan suatu tempoh yang agak menekan buat kerajaan Myanmar dalam menanggani tekanan antarabangsa yang mendakwa negara itu sebagai menekan hak asasi manusia etnik Rohingya. Lebih jauh dari itu, kerajaan Myanmar dikatakan amat bimbang dengan adanya dakwaan di Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICJ) di mana kerajaan negara itu dituduh terlibat dalam jenayah pembersihan etnik - satu kesalahan besar yang boleh mendedahkan Myanmar kepada tindakan antarabangsa.

Justeru, fokus di pihak kerajaan Myanmar dalam tempoh ini, khususnya dalam bulan September lalu, lebih banyak dijuruskan bagi menangkis dakwaan tersebut. Ini termasuklah usaha bagi meredakan tekanan tersebut dengan mempertahankan tindakan di pihak tentera Myanmar itu adalah dalam siri memelihara keamanan dan mencegah pengganasan.  

Dalam pada itu, kesusahan demi kesusahan terus menimpa kehidupan etnik Myanmar seperti kesukaran hidup yang dilalui dalam kem-kem pelarian akibat infrastruktur asas yang serba kekurangan, kesesakan dan penularan penyakit khususnya COVID-19, dan tidak kurang, cubaan pelarian untuk mencari tempat perlindungan baharu yang gagal sehingga mendedahkan mereka kepada penindasan pihak-pihak yang cuba memanipulasikan mereka bagi tujuan kewangan.

Berikut, adalah beberapa lagi perkembangan baharu yang berlaku dalam kehidupan etnik Myanmar dalam tempoh yang dinyatakan buat memahamkan kita akan kesengsaraan yang terpaksa dilalui oleh saudara seagama kita itu. 

22 Julai 2020

Mahkamah Malaysia Membatalkan Hukuman Sebat Ke Atas Pelarian Rohingya

Mahkamah Tinggi di Malaysia telah membatalkan hukuman sebat ke atas 27 pelarian lelaki Rohingya dengan alasan kedudukan mereka sebagai pelarian memberikan mereka perlindungan antarabangsa daripada sebarang bentuk penganiayaan.

Hukuman tersebut pada awalnya telah dijatuhkan oleh Mahkamah Rendah di Langkawi, tempat di mana mereka ditahan setelah mendarat secara haram kerana melarikan diri dari kekejaman pihak berkuasa Myanmar.

Collin Andrew, peguam yang mewakili para pelarian menyambut baik keputusan tersebut yang disifatkan sebagai amat menghormati hak asasi manusia antarabangsa. Beliau juga berharap mereka yang terlibat dikembalikan kepada Badan Perlindungan Pelarian Antarabangsa (UNHCR) selepas melalui hukuman penahanan minima yang ditetapkan.

11 Ogos 2020

PBB Dakwa Facebook Belum Berkongsi 'Bukti' Mengenai Jenayah Myanmar

Ketua sebuah badan penyiasatan PBB di Myanmar mendakwa Facebook belum berkongsi bukti "kejahatan antarabangsa yang serius", walaupun berjanji untuk bekerja dengan penyiasat yang mencari pelanggaran di negara itu termasuk terhadap Rohingya yang majoritinya beragama Islam.

Nicholas Koumjian, Ketua Penyiasat Bebas di Myanmar menyatakan kepada agensi berita Reuters bahawa gergasi media sosial itu memegang bahan "sangat relevan termasuk kemungkinan berlakunya jenayah antarabangsa yang serius" di Myanmar tetapi tidak pernah berkongsi maklumat mengenainya dengan badan penyiasat itu sepanjang perbincangan yang dilakukan setakat ini.

Facebook bagaimanapun dikatakan masih belum mengeluarkan sebarang ulasan berkaitan dakwaan Ketua Penyiasat Bebas PBB di Myanmar itu.

Kenyataan Koumjian itu dibuat susulan tindakan Facebook minggu lalu untuk menyekat usaha Gambia yang membawa kes pembunuhan beramai-ramai terhadap etnik Rohingya di ICJ di Hague, untuk mendapatkan pos dan komunikasi oleh anggota tentera dan polis Myanmar daripada agensi media sosial tersebut.

Myanmar kini menghadapi tuduhan pembunuhan beramai-ramai di Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) berhubung tindakan keras tentera terhadap etnik Rohingya yang memaksa lebih dari 700,000 orang melarikan diri ke negara jiran Bangladesh pada tahun 2017 lalu.

Myanmar membantah dakwaan berlakunya pembunuhan beramai-ramai itu dan mengatakan bahawa angkatan tenteranya melakukan operasi yang sah terhadap pejuang bersenjata yang menyerang pos polis.

25 Ogos 2020

Ahli Politik Rohingya Dinafikan Daripada Bertanding Pada Pilihan Raya Myanmar Akan Datang

Ahli politik dari kalangan etnik Myanmar telah dinafikan hak mereka untuk bertanding pada pilihan raya Myanmar yang dijadualkan pada bulan November 2020. 

Enam orang daripada mereka yang cuba mengemukakan borang pencalonan untuk bertanding mewakili kawasan masing-masing dikatakan telah ditolak oleh pegawai pilihan raya Myanmar dengan alasan mereka gagal membuktikan ibu bapa mereka adalah warganegara Myanmar pada saat kelahiran mereka - suatu syarat utama yang terkandung di bawah undang-undang pilihan raya Myanmar.

"Setiap orang di Myanmar, tanpa mengira etnik atau agama mereka, harus memiliki kesempatan yang sama untuk bertanding dalam pilihan raya," kata Tun Khin, Ketua Organisasi Rohingya Burma di UK sambil mendesak para penderma antarabangsa menghentikan pendanaan kepada Badan Pilihanraya Myanmar.

Myanmar tidak mengiktiraf istilah Rohingya atau masyarakat itu sebagai kumpulan etnik Orang Asli. Sebagai ganti, mereka digelar sebagai “Bengali”, yang merujuk mereka sebagai pendatang tanpa izin dari Bangladesh walaupun telah menelusuri sejarah mereka di negara Rakhine, Myanmar sejak berabad-abad lamanya.

Di satu pihak lain, pemerintah tentera yang berturut-turut memerintah Myanmar pula sering bertindak melucutkan Rohingya daripada memiliki dokumen pengenalan diri, meninggalkan ramai di antara mereka tidak mempunyai bukti asal usul mereka sebagai warga Myanmar.

3 September 2020

Kanada dan Belanda Sertai Tekanan Gambia Terhadap Myanmar

Kanada dan Belanda secara rasmi akan bergabung dalam usaha Gambia untuk meminta Myanmar bertanggung jawab atas tuduhan pembunuhan beramai-ramai terhadap minoriti Rohingya - suatu tindakan yang digambarkan oleh pemerhati sebagai bersejarah.

Dalam pernyataan bersama pada hari Rabu, Menteri Luar Kanada Francois-Philippe Champagne dan rakan sejawatannya dari Belanda, Stef Blok mengatakan kedua-dua negara itu campur tangan dalam kes di hadapan Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICJ) untuk "mencegah jenayah pembunuhan beramai-ramai dan menghukum mereka yang bertanggungjawab ”.

Menyifatkan tuntutan itu sebagai "menjadi perhatian seluruh umat manusia," Champagne dan Blok mengatakan Kanada dan Belanda akan "membantu dari sudut penyelesaian masalah undang-undang yang kompleks yang mungkin timbul dan akan memberi perhatian khusus kepada jenayah yang berkaitan dengan keganasan berdasarkan seksual dan gender, termasuk rogol ”.

Champagne dan Blok juga berpandangan dengan membawa kes itu ke pengadilan PBB, Gambia "mengambil langkah terpuji untuk mengakhiri kekebalan bagi mereka yang melakukan kekejaman di Myanmar".

Sementara itu, Pusat Keadilan Global yang berpusat di New York pula menyambut baik langkah Kanada dan Belanda itu dengan menyifatkannya sebagai "tidak kurang bersejarah".

Akila Radhakrishnan, Presiden kumpulan itu dilaporkan sebagai berkata: "Sama pentingnya dengan niat mereka untuk campur tangan adalah janji mereka untuk memusatkan perhatian kepada jenayah genosida seperti seks dan keganasan berdasarkan jantina, yang merupakan pusat kekejaman terhadap Rohingya."

7 September 2020

Pelarian Rohingya Mendarat di Aceh 

Hampir 300 pelarian Rohingya termasuk wanita dan kanak-kanak telah mendarat cemas di Aceh setelah menempuh pelayaran selama sebulan di laut. Pendaratan mereka telah dibantu oleh penduduk kampung Ujong Blang, Lhokseumawe dalam usaha yang dilihat sebagai membantu mereka daripada karam di laut.

Kenyataan di pihak tentera wilayah menyebutkan beberapa orang daripada anggota pelarian yang terdiri daripada 102 lelaki, 181 wanita dan 14 kanak-kanak didapati sakit dan terpaksa dikejarkan ke hospital tempatan untuk mendapatkan rawatan.

Agensi Pelarian Antarabangsa PBB menyambut baik "langkah penyelatan nyawa pelarian" itu sambil mengkritik negara-negara yang tidak membenarkan pendaratan Rohingya ke negara mereka.

Kenyataan di pihak agensi itu bagi kawasan Asia Pasifik menyebutkan kumpulan pelarian berkenaan telah berulang kali berusaha untuk turun ke darat setelah lebih 200 hari terkandas di laut tetapi tidak berhasil. Berikutan itu, UNHCR mengulangi amaran mengenai akibat buruk sekiranya pelarian di laut tidak dibenarkan mendarat dengan cara yang selamat dan pantas. 

8 September 2020

Tentera Myanmar Mengesahkan Kekejaman Terhadap Rohingya: Kumpulan Hak Asasi

Dua anggota tentera yang meninggalkan tentera Myanmar telah memberi keterangan melalui video bahawa mereka diperintahkan untuk membunuh dan memperkosa penduduk kampung Rohingya, kata sebuah kumpulan hak asasi manusia, Fortify Rights.

Komen itu merupakan pengakuan awam pertama oleh tentera yang terlibat dalam pembunuhan beramai-ramai, pemerkosaan dan jenayah lain terhadap Rohingya yang kebanyakannya beragama Islam di negara yang bermajoriti Buddha itu.

Berikutan wujudnya pengakuan tersebut, Kumpulan Fortify Rights mencadangkan mereka dapat memberikan bukti penting itu untuk penyelidikan yang sedang dilakukan oleh sebuah badan bebas di bawah naungan Mahkamah Jenayah Antarabangsa.

Lebih daripada 700,000 etnik Rohingya telah melarikan diri dari Myanmar ke negara jiran Bangladesh sejak Ogos 2017 untuk melarikan diri dari apa yang disebut oleh tentera sebagai kempen pembersihan berikutan serangan oleh kumpulan bersenjata Rohingya di Rakhine.

Fortify Rights, yang memusatkan perhatian kepada Myanmar, mengatakan kedua-dua tentera itu melarikan diri dari Myanmar bulan lalu dan kini dipercayai berada dalam tahanan Mahkamah Jenayah Antarabangsa di Belanda, yang sedang meneliti dakwaan keganasan tentera Myanmar terhadap Rohingya.

Menurut Fortify Rights, swasta Myo Win Tun, 33, dan Zaw Naing Tun, 30, yang bertugas di batalion infanteri ringan, menyenaraikan “nama dan barisan 19 pelaku dari tentera Myanmar, termasuk mereka sendiri, serta enam orang senior Komander yang didakwa telah memerintahkan atau menyumbang secara langsung kepada kejahatan kekejaman terhadap Rohingya”.

10 September 2020

Parlimen Eropah Menyingkirkan Nama Aung San Suu Kyi Sebagai Penerima Anugerah Komuniti Sakharov

Parlimen Eropah telah menyingkirkan nama Aung San Suu Kyi sebagai penerima Anugerah Komuniti Sakharov kerana "merelakan" berlakunya kejahatan negara terhadap masyarakat Rohingya.

Anugerah itu dikatakan telah diberikan kepada Suu Kyi pada tahun 1990 tetapi  tidak dapat ditarik balik. Justeru dengan adanya pengumuman penyingkiran ini, yang dibuat pada hari Khamis, ianya kini menjadi sekatan paling kuat pada EU dalam menyatakan pendirian kesatuan itu terhadap sebarang tindakan yang berupa pelanggaran kepada hak asasi manusia.

Lebih dari 700,000 orang etnik Rohingya, yang kebanyakannya minoriti Islam, telah melarikan diri ke negara jiran Bangladesh setelah tindakan keras berdarah pada tahun 2017 oleh tentera Myanmar, yang disimpulkan oleh penyiasat PBB dilakukan dengan "niat genosida".

Dalam pidatonya pada bulan Disember 2019 di Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICJ) yang berlangsung sekitar 30 minit, Aung San Suu Kyi mempertahankan tindakan ketenteraan negaranya dari tuduhan pembunuhan beramai-ramai di sebalik beliau sendiri tidak, walaupun sekali, menyebut perkataan Rohingya dalam ucapannya.

15 September 2020

PBB Beri Amaran Mengenai 'Lanjutan Jenayah Perang' Terhadap Rohingya Di Myanmar

Bercakap pada pembukaan Majlis Hak Asasi Manusia ke-45 di Geneva, Pesuruhjaya Tinggi Hak Asasi Manusia PBB, Michelle Bachelet, memberi amaran bahawa penganiayaan terhadap etnik Rohingya dan minoriti lain di Myanmar mungkin akan terus berlanjutan.

Tindakan tentera Myanmar yang terus menyasarkan orang awam di negara-negara Rakhine dan Chinnya boleh menjadi tambahan jenayah perang dan jenayah terhadap kemanusiaan, katanya.

Sehubungan ini, Bachelet menuntut agar suatu tindakan segera diambil untuk memperbaiki pelanggaran hak asasi kemanusiaan yang serius yang dialami oleh minoriti Rohingya di Myanmar.

Beliau juga mendakwa komuniti Rakhine, Chin, Mro, Daignet dan Rohingya kini semakin terdedah kepada konflik bersenjata di Rakhine dan Chin Chin. “Penghilangan” dan pembunuhan di luar negara terhadap orang awam dari etnik-etnik ini, perpindahan mereka secara besar-besaran, penangkapan sewenang-wenang, penyeksaan dan kematian dalam tahanan adalah insiden-insiden yang menuntut perhatian semua pihak untuk menghentikannya” kata beliau.

Bachelet juga mendedahkan pentadbir di pihak pemerintah kini giat mengklasifikasikan kembali status kampung-kampung Rohingya, menghapus nama-nama kampung dari peta rasmi dan berkemungkinan mengubah status penggunaan tanah tersebut yang bakal “mengusir” Rohingya dari kawasan kampung mereka. Semua ini, menurutnya, perlu dihentikan.

16 September 2020

Tentera Myanmar Menyiasat 'Corak Yang Lebih Luas' Penyalahgunaan Kekerasan Terhadap Rohingya

Dalam satu usaha yang dilihat sebagai cubaan untuk meredakan tekanan antarabangsa di atas dakwaan penyalahgunaan kekerasan terhadap etnik Rohingya, rejim tentera Myanmar mengatakan mereka kini sedang menyiasat "kemungkinan pelanggaran pola yang lebih luas" sebelum dan semasa tindakan keras tahun 2017 di negara Rakhine.

Kenyataan tersebut dikatakan telah di keluarkan oleh Pejabat Pentadbiran Hakim yang dikendalikan oleh pihak tentera setelah meninjau laporan oleh sebuah suruhanjaya yang disokong oleh pemerintah yang menuduh tentera melakukan jenayah perang.  

Pejabat itu "menyiasat kemungkinan berlakunya pelanggaran yang lebih luas di wilayah Rakhine utara pada 2016-2017", kata tentera dalam kenyataan itu.

"Tuduhan mengenai kampung-kampung di daerah Maungdaw termasuk dalam ruang lingkup penyelidikan yang lebih luas ini," kata jurucakap tentera dengan merujuk pada sebuah daerah di perbatasan dengan Bangladesh yang menjadi tumpuan operasi keselamatannya pada tahun 2017.

Pengumuman mengenai hal ini terjelma susulan pendedahan dua anggota tentera Myanmar yang menyatakan pendirian untuk tampil sebagai saksi atau bersedia menghadapi perbicaraan setelah mengaku membunuh puluhan penduduk kampung di Rakhine dan menguburkan mereka di perkuburan besar - suatu pengakuan yang bakal melibatkan tentera Myanmar dengan kesalahan yang cukup besar “pembersihan etnik”.


Wallahu a’alam (MMO)


No comments:

Post a Comment