Kita amat teruja mengamat-amati titah Kebawah DYMM pada sambutan Hari Perkhidmatan Awam Ke-24 dan terpanggil untuk berkongsi pandangan dari perpektif Parti Pembangunan Bangsa (NDP) khususnya dalam isu peranan Perkhidmatan Awam.
Dalam titah tersebut
Kebawah DYMM bertitah mengambil maklum
akan transformasi yang dilaksanakan oleh Jabatan Perdana Menteri mulai 1
Oktober 2017 iaitu perlaksanaan Sistem Pengurusan Prestasi Baru bagi semua
warga Perkhidmatan Awam. Sistem ini bermatlamat untuk membolehkan penilaian hasil
kerja setiap pegawai dan kakitangan dibuat secara adil, telus dan objektif
serta mencerminkan sumbangan sebenar masing-masing.
Kebawah DYMM
berpendapat sistem penilaian tersebut harus memberikan tumpuan kepada Petunjuk
Prestasi Utama atau Key Performance Indicator (KPI) di samping Penilaian
Kompetensi. Baginda percaya sistem baru ini juga akan lebih menyumbang kepada
produktiviti dan daya saing dalam memberikan perkhidmatan yang berkesan dan
berkualiti serta menggalakkan inovasi sebagai budaya kerja.
Kebawah DYMM juga
turut menyentuh mengenai inovasi di mana warga Perkhidmatan Awam diseru agar
dapat menjana idea-idea baru bagi memacu penyampaian perkhidmatan yang lebih
berkesan. Di sinilah pemimpin-pemimpin Perkhidmatan Awam dari pelbagai
peringkat perlu memainkan peranan mereka dalam melakukan rebiu semula ke atas
tatacara atau proses penyampaian perkhidmatan.
Baginda percaya
kejayaan akan lebih menyerlah lagi apabila berlaku penyertaan yang meluas dari
segenap lapisan Perkhidmatan Awam. Budaya inovasi ini juga tambah Baginda,
boleh menjadi penggalak kepada kemasukan pelaburan asing bagi kemanfaatan
ekonomi.
Menyentuh mengenai
ekonomi, Kebawah DYMM menyatakan keyakinan Baginda bahawa usaha Kerajaan ke
arah penambahbaikan setakat ini telah pun menampakkan tanda-tanda positif. Ini
dapat dilihat bilamana Laporan Bank Dunia mengenai Ease of Doing Business
bagi tahun 2018 telah melatakkan Brunei di tangga ke-56 berbanding kedudukan
ke-105, tiga tahun lalu. Selain itu, Brunei juga diiktiraf sebagai satu kuasa
ekonomi yang paling meningkat atau most improved dalam melaksanakan
reformasi bagi tiga tahun berturut-turut. Lebih membanggakan lagi, menurut
Baginda, satu petunjuk iaitu ‘Getting Kredit’ di Brunei telah meraih tangga
kedua tertinggi di dunia.
Menurut Kebawah DYMM,
pencapaian yang menggalakkan ini adalah bukti jelas keberkesanan kepimpinan dan
pendekatan ‘whole-of-nation’.
Berikutan itu, baginda menyatakan keyakinan bahawa persekitaran
perniagaan di Brunei akan dapat dipertingkatkan lagi sehingga mencapai sasaran
anak tangga 20 teratas atau “Top-Twenty”.
Bagaimanapun, Kebawah
DYMM berpandangan bahawa semua inisiatif yang disusun di bawah Rangka Kerja
Perkhidmatan Awam tidak akan sempurna tanpa mengambil kira faktor-faktor
kerohanian, akhlak dan etika bagi warga Perkhidmatan Awam. Sehubungan itu
Baginda menggesa penjawat awam agar berkhidmat dengan jujur dan amanah, tidak
menginayai sesama manusia dan menolak sikap mementingkan diri sendiri.
Melalui titah Ucapan
itu juga, Kebawah DYMM memberi peringatan supaya anggota Perkhidmatan Awam tidak menyalah-gunakan
kuasa dan mencipta atau menyebarkan
fitnah kerana ianya bukan sahaja tidak mendatangkan sebarang kebaikan, malah
sebaliknya banyak mengundang kepada keburukan.
Perkhidmatan Awam,
menurut Baginda, mesti bersih daripada semua unsur tersebut sebagai jalan untuk
memperolehi keberkatan, baik bagi Kerajaan mahupun Negara.
Kebawah DYMM dalam
Titah Ucapan Baginda itu juga menggesa supaya Perkhidmatan Awam mengamalkan
semangat kerja berpasukan kerana itu boleh mendatangkan lebih kebaikan.
Kita menjunjung kasih
dan menyambut baik saranan yang dibuat Kebawah DYMM berkaitan penambahbaikan
Perkhidmatan Awam di Brunei. Ianya selari dengan apa yang terkandung dalam
Manifesto Parti Pembangunan Bandsa (NDP) yang dilancarkan 11 tahun dahulu di
bawah perkara Pembangunan Sektor Awam dan Swasta antara lain mencadangkan agar
pihak berkenaan:
“Memastikan yang
Perkhidmatan Awam bertindak sebagai sebuah institusi yang dianggotai oleh para
pegawai dan kakitangan Kerajaan kebawah DYMM yang berkecuali, bersih, cekap,
amanah, memiliki intergeriti dan hemah yang tinggi, mengutamakan meritokrasi dan tidak melakukan
sesuatu perkara yang bertentangan dengan Syariat Islam dan undang-undang
Negara”.
Dalam Manifesto yang
yang sama, NDP juga mohon mencadangkan
agar pembaharuan Perkhidmatan Awam perlu juga mengambilkira keperluan bagi
penubuhan Tribunal Perkhidmatan Awam yang mempunyai kuasa bagi mengadili
kes-kes perlanggaran tatatertib yang dilakukan oleh penjawat awam.
Hukuman yang dikenakan
ke atas penjawat awam perlulah mengikut peruntukan Akta Suruhanjaya
Perkhidmatan Awam bagi mengelakkan daripada berlakunya kemungkinan unsur-unsur
penginayaan ke atas diri mereka.
Dalam Manifesto Parti
Pembangunan Bangsa(NDP) 2006-2016 dimuka Surat 23 mencadangkan supaya pihak
Kerajaan menubuhkan:
“Tribunal
Perkhidmatan Awam yang mempunyai kuasa melampaui mana-mana kuasa Suruhanjaya
Perkhidmatan Awam yang sedia ada bagi mengadili kes-kes perlanggaran tatatertib
yang dilakukan oleh kakitangan Perkhidmatan Awam seperti membelakangkan
tugas-tugas awam, tidak bertanggungjawab, cuai, mencemarkan nama baik
Perkhidamatan Awam, tidak juur, kurang
cekap, ingkar perintah dan seumpamannya.
Hukuman yang sewajarnya hendaklah dikenakan terhadap mereka yang didapati sabit melakukan kesalahan, mengikut Akta Suruhanjaya Perkhidmatan Awam yang berkuatkuasa.
Sementara itu bagi
kes-kes yang menyebabkan kerugian dalam bentuk kewangan (monetary loss) kepada
pengadu awam, maka Tribunal ini bolehlah menentukan kuantum ganti rugi yang
munasabah yang perlu dibayar oleh Kerajaan Kebawah DYMM dan atau pihak yang
sabit menyebabkan kerugian kepada mana-mana pihak yang sabit aduan kerugiannya
dalam kes-kes yang diputuskan oleh Tribunal tersebut”.
Wallahua'alam (MMO)
Wallahua'alam (MMO)
pada dasarnya kerjaan dalm banyak hal telah berusaha untuk meningkatkan keberkesanan dan kecekapan dan dipermudahankan tatacara dalam urusan rakyaat dengan kerjaan.
ReplyDeletePada hemat saya hasrat kerjaan utk memberi kemudahan dan keselesaan pada bahagian tertentu sangat tidak memudahkan.
contoh:-
para peniaga menghadapi sedikit kesulitan khususnya bagi mereka yang tidak tinggal di Daerah Brunei Muara kerana segala ususan perlisinsn dan pengambilan tenaga kerja luar dan dalam negeri semua berpusat di daerah Brunei Muara.
Sebelumnya segalanya mudah kerana orang Belait boleh berusan terus didaerah belait sahaja
Urusan yang dapat d urusa melalui pejabat buruh di daerah belait sudah tidak boleh lagi
Alangkah baiknya kalau
Job centre ada cuangan di Belait dan urusan perlisinen(mengambil resit dari DARe) juga ada cuangan di daerah Belait dan kalau tidak seharusnya resit-resiy yang sudah siap ..2 kali seminggu dihantar kedaerah-daerah
ianya akan memudahkan para peniaga didaerah belait
kenyataan membuat urusan perniagaan agak sulit ...
Ada online ...betul tapi tidak mudah kerana bukan semua yang berniaga celik computer.