PETA
|
|
GEOGRAFI
|
Indonesia
merupakan negara kepulauan terbesar di dunia yang terletak di Asia Tenggara.
Jumlah pulau yang dimiliki oleh Indonesia dianggarkan lebih 17,000 buah
dengan keseluruhan wilayahnya adalah seluas 1,904,569 km persegi. Daripada keseluruhan keluasan tersebut,
sejumlah 1,811,569 km persegi adalah terdiri daripada tanah daratan manakala
kawasan air meliputi keluasan 93,000 km persegi.
Pulau-pulau
utama Indonesia adalah Pulau Sumatera, Pulau Kalimantan, Pulau Jawa, Pulau
Sulawesi dan Pulau Papua. Sebagai Negara Kepulauan Terbesar di dunia,
Indonesia juga merupakan salah satu negara yang memiliki garis pantai
terpanjang di dunia, iaitu sepanjang 2,957 km.
Dari
sudut kedudukan geografinya, Indonesia berada di kedudukan antara Lautan
Pasifik dan Lautan Hindi serta dilintasi di tengah-tengahnya oleh garisan
khatulistiwa. Indonesia berkongsi sempadan darat dengan negara Papua New
Guinea iaitu sepanjang 824 km, dengan Malaysia di pulau Kalimantan sepanjang
1,881 km dan dengan Timor Leste, sepanjang 253 km. Negara-negara yang berkongsi
sempadan laut dengan Indonesia pula adalah Singapura, Filipina, Australia dan
India (Kepulauan Andaman dan Nikobar).
|
PROFAIL PENDUDUK
|
Indonesia
memiliki jumlah penduduk seramai 260,580,739 orang (anggaran Julai 2017)
dengan majoriti penduduknya adalah
penganut agama Islam (sekitar 87.2%). Dengan jumlah penduduk seramai
260 juta orang itu menjadikan Indonesia sebagai negara yang memiliki jumlah
penduduk keempat terbesar di dunia, juga menjadi negara yang paling ramai
mempunyai penganut agama Islam di dunia, iaitu seramai sekitar 227 juta.
Etnik-etnik
utama di Indonesia terdiri daripada etnik Jawa (40.1%), etnik Sunda (15.5%),
Melayu (3.7%), Batak (3.6%), Madura (3%), Betawi (2.9%), Minangkabau (2.7%_,
Bugis (2.7%) Bentan (2%), Banjar (1.7%), Bali (1.7%), Aceh (1.4%), Dayak (1.4%),
Sasak (1.3%), Cina (1.2%) dan lain-lain, 15% (anggaran 2010).
Tumpuan
utama penempatan penduduk Indonesia adalah di pulau Jawa yang dianggap
sebagai salah satu tempat yang paling padat di bumi; di pulau-pulau luar
(yang mengelilingi Jawa dan Bali), di pulau Sumatera khususnya di bahagian selatan
dekat Selat Sunda, dan di sepanjang pantai timur laut dekat Medan; juga di kota
Makasar (Sulawesi), dan Banjarmasin (Kalimantan).
Bahasa
Indonesia adalah Bahasa rasmi Indonesia. Bahasa-bahasa lain yang turut dituturkan
secara meluas adalah Bahasa Inggeris, diikuti dengan bahasa/loghat tempatan
yang dianggarkan keseluruhannya menjangkau sehingga 700 bahasa.
|
SEJARAH RINGKAS
|
Belanda
mula menjajah Indonesia pada awal abad ke-17. Di antara tahun 1942 hingga
1945 beberapa buah pulau di Indonesia telah diduduki oleh Jepun. Indonesia
mengisytiharkan kemerdekaannya sejurus sebelum penyerahan Jepun. Bagaimanapun
untuk tempoh selama empat tahun sebelum kemerdekaan, Indonesia melalui suatu
tempoh yang tidak menentu, terutama penentangan terhadap pendudukan Belanda.
Mediasi PBB akhirnya membawa Belanda mengistyharkan kemerdekaan Indonesia pada
tahun 1949.
Pada tahun
1957 Presiden Soekarno mengisytiharkan undang-undang tentera dan memulakan
"Demokrasi Terpimpin." Selepas kebangkitan kuasa oleh penyokong
komunis pada tahun 1965, kekuasaan Soekarno secara beransur-ansur mulai lemah.
Dari tahun 1967 hingga 1998, Presiden Suharto memerintah Indonesia dengan kerajaan
"Orde Baru "nya. Protes jalanan menggulingkan Suharto mengambil
tempat pada tahun 1998, sekaligus membawa pilihan raya yang bebas dan adil diadakan
pada tahun 1999.
Indonesia
kini merupakan negara demokrasi ketiga terbesar di dunia. Bagaimanapun
beberapa isu semasa terus dihadapi oleh Indonesia seperti isu kemiskinan,
meningkatkan pendidikan, mencegah keganasan, melaksanakan pembaharuan ekonomi dan kewangan,
membanteras rasuah, mengubah sistem keadilan jenayah, dan mengawal penyakit
berjangkit. Selain itu, Indonesia juga menghadapi beberapa masalah berkaitan
hubungan serantaunya dengan negara-negara jiran seperti tuntutan bertindih ke
atas wilayah serta isu-isu berkaitan perairan.
|
POLITIK & PENTADBIRAN
|
Indonesia
mengamalkan sistem pemerintahaan Republik Presidensil di mana Ketua Negara
dan Ketua Pemerintahannya dipegang oleh seorang Presiden. Presiden dan Wakil
Presiden Republik Indonesia dipilih secara langsung oleh Rakyat Indonesia
melalui Pemilihan Umum Presiden dan Wakil Presiden yang diselenggarakan setiap 5 tahun sekali.
|
EKONOMI
|
Ekonomi
Indonesia telah menyaksikan kelembapan pertumbuhan sejak 2012, sebahagian
besarnya disebabkan oleh perkembangan eksport komoditi yang menurun. Semasa
krisis kewangan global, Indonesia mengatasi jiran serantaunya dan menyertai
China dan India sebagai satu-satunya ahli G20 yang memaparkan pertumbuhan.
Defisit bajet tahunan Indonesia dihadkan pada 3% daripada KDNK, dan Kerajaan
Indonesia menurunkan nisbah hutang kepada KDNK dari puncak 100% sejurus
selepas krisis kewangan Asia pada tahun 1999 menjadi 34% hari ini. Pada bulan
Mei 2017 Standard & Poor menaikkan taraf penarafan kredit berdaulat
Indonesia kepada gred pelaburan.
Indonesia
masih bergelut dengan kemiskinan dan pengangguran, infrastruktur yang tidak
mencukupi, korupsi, persekitaran pengawalan yang kompleks, dan pengedaran
sumber yang tidak sama di kalangan wilayahnya. Kerajaan Indonesia di bawah
kepimpinan Presiden Joko Wododo yang dipilih pada bulan Julai 2014 diletakkan dengan harapan dan tanggungjawab
untuk membangunkan sumber daya maritim Indonesia dan mengejar pembangunan
infrastruktur yang lain, termasuk peningkatan kapasiti penjanaan kuasa elektrik
dengan ketara.
Subsidi
bahan api berkurangan pada awal tahun 2015, satu langkah yang telah membantu
kerajaan mengalihkan belanja ke keutamaan pembangunan. Indonesia, dengan
sembilan anggota ASEAN yang lain, akan terus bergerak ke arah penyertaan dalam
Komuniti Ekonomi ASEAN, walaupun pelaksanaan penuh integrasi ekonomi belum
terwujud.
|
HUBUNGAN ANTARABANGSA
|
Dalam
aspek hubungan Luar Negara, Indonesia merupakan negara anggota PBB dan negara
anggota lembaga-lembaga yang berada di bawah PBB. Republik Indonesia juga
merupakan negara anggota APEC, ASEAN, G-20, ADB, dan OIC.
Keanggotaan
dan peranan aktif Indonesia dalam OIC bermula sejak organisasi Islam terbesar
di dunia ini dibentuk pada 25 September 1969. Indonesia merupakan salah satu
dari 24 negara yang hadir dalam Sidang Kemuncak OIC di Rabat, Moroko yang
merupakan detik terbentuknya OIC. Sejak itu peranan Indonesia melalui tempoh
pasang surut. Pada tahun-tahun awal penubuhan OIC peranan Indonesia masih
terbatas. Bahkan keanggotaan Indonesia di OIC sempat menjadi perdebatan, baik
oleh kalangan OIC mahupun kalangan tertentu di dalam negeri. Ketika piagam pertama OIC
dicetuskan pada tahun 1972, Indonesia menolak untuk menandatanganinya dan
menahan diri untuk menjadi anggota resmi kerana berdasarkan Undang-undang Dasar
1945, Indonesia bukanlah negara Islam.
Demikian juga dengan dasar politik
luar negeri Indonesia yang bebas dan aktif, tidak mendasarkan pada
nilai-nilai Islam. Namun, kerana tuntutan aspirasi dan politik dalam negeri
yang muncul kemudiannya telah membuatkan Indonesia merasa perlu untuk
mengaktifkan peranannya dalam OIC pada tahun 1990-an, ketika presiden
Soeharto untuk pertama kalinya hadir dalam Sidang Kemuncak Pemimpin-pemimpin
OIC ke-6 di Senegal, pada Disember 1991. Kehadiran Presiden Soeharto tersebut
merupakan langkah awal perubahan kebijakan politik luar negeri Indonesia
untuk berpartisipasi lebih aktif di OIC, meskipun peranan Indonesia di OIC
tidak terlalu dominan.
Beberapa
peranan aktif Indonesia dalam OIC dapat dilihat pada tahun 1993 bilamana Indonesia
menerima mandat sebagai ketua “Committee of Six”, yang bertugas memfasilitasi
perundingan damai antara Moro National Liberation Front (MNLF) dengan
pemerintah Filipina. Kemudian pada tahun 1996, Indonesia menjadi tuan rumah Persidangan
Peringkat Menteri Luar ke-24 di Jakarta.
Selain
itu, Indonesia turut menyumbangkan idea bagi memantapkan peranan OIC sebagai
wadah bagi menangkis tohmahan terhadap umat dan dunia Islam memasuki abad
ke-21. Pada penyelenggaraan Sidang Kemuncak OIC ke-14 di Dakar Senegal,
Indonesia mendukung pelaksanaan “OIC's Ten-Year Plan of Action”. Dengan terbentuknya
piagam ini, Indonesia memiliki ruang untuk lebih berperanan dalam memastikan
implementasi reformasi OIC tersebut. Indonesia berkomitmen dalam menjamin
kebebasan, toleransi dan harmonisasi serta memberikan bukti nyata akan
keselarasan Islam, demokrasi dan modernisasi.
Kelangsungan Sidang Kemuncak Tergempar OIC mengenai Palestin dan Al Quds Al Sharif dalam bulan Mac 2016 di Jakarta yang menyaksikan pengisytiharan “Deklarasi Jakarta” kemudiannya mengesahkan lagi peranan aktif Indonesia dalam OIC.
Deklarasi
tersebut mengandungi lima usul yang mana dua daripadanya ialah menggesa
komuniti antarabangsa untuk menyokong pemboikotan barangan Israel yang
dihasilkan di wilayah pendudukan secara haram di Palestin dan menggesa Majlis
Keselamatan Pertubuhan Bangsa Bersatu (UNSC) menangani isu pencerobohan dan pendudukan
haram di Palestin.
Dua lagi
usul ialah menyokong usaha supaya satu persidangan antarabangsa diadakan untuk
memacu usaha masyarakat antarabangsa mencapai objektif penyelesaian dua-negara
dengan rangka kerja yang jelas, dan meningkatkan bantuan kewangan dan pembangunan
bina upaya oleh negara-negara anggota
OIC dan bukan anggota serta badan antarabangsa lainnya untuk mengukuh
institusi kerajaan Palestin.
Usul
kelima ialah menubuhkan satu kumpulan pakar undang-undang untuk meneliti kaedah
merujuk pelanggaran hak asasi manusia dan memberikan nasihat kepada kerajaan
Palestin di institusi badan antarabangsa.
Sidang
kemuncak tergempar yang dihadiri lebih 500 anggota delegasi dari 57 negara
anggota OIC dan dua pertubuhan antarabangsa atas permintaan Presiden Palestin,
Mahmoud Abbas itu telah mampu memahat sejarah penglibatan Indonesia dalam salah satu agenda besar OIC menyentuh masalah Palestin.
Dalam
pada itu, wujud pandangan bahawa terdapat keperluan bagi Indonesia untuk harus mampu mengoptimalkan
peranannya di kancah Internasional, termasuk dalam G20, di mana Indonesia boleh
bekerjasama dengan Arab Saudi dan Turki untuk membangunkan strategi dalam mempersatukan dunia Islam.
Disamping itu Indonesia dituntut untuk memperbaiki citranya dalam konteks
hubungan dengan negara-negara Arab, khususnya berkaitan dengan masalah Tenaga
Kerja Indonesia (TKI) serta meningkatkan perekonomian melalui kerjasama antara
negara-negara anggota OIC, sehingga dengan kekuatan ekonomi tersebut dapat
dijadikan modal untuk membangun dunia Islam yang bebas dari pengaruh hegemoni
Barat.
|
Wallahua’alam
(MMO).
No comments:
Post a Comment