Monday, August 19, 2019

DIARI KEHIDUPAN II : ROHINGYA

Tentera Myanmar mengawal penempatan Rohingya di Rakhine

Sepertimana nasib yang menimpa umat Islam Palestin dan etnik Islam Uighur, tempoh sepanjang suku tahun kedua 2019 (April – Jun) juga tidak menampakkan sinar dalam konteks penyelesaian isu yang dihadapi oleh umat Islam Rohingya. Malah, dalam tempoh ini juga usaha-usaha di peringkat antarabangsa bagi membantu menyelesaikan masalah mereka tidak membuahkan hasil seperti yang diharapkan, sekaligus mengundang kecaman beberapa pihak khususnya badan hak asasi kemanusiaan antarabangsa untuk mengecam kesungguhan di pihak rejim Myanmar dalam menyelesaikan masalah yang ada.

Saksikan berikut ini beberapa lagi perkembangan penting yang berlaku dalam tempoh liputan buat memudahkan lagi pemahaman kita terhadap situasi serta permasalahan yang dihadapi oleh umat Islam Rohingya itu.

Cacatan Peristiwa Penting Sepanjang April – Jun 2019

05 April 2019

Pejabat Hak Asasi Manusia PBB kutuk tentera Myanmar kerana  melakukan serangan terhadap orang awam

Dalam satu reaksi terbaharu terhadap kekejaman yang dilakukan oleh tentera Myanmar terhadap penduduk awam Rohingya, Pejabat Hak Asasi Manusia Antarabangsa telah mengeluarkan suatu kenyataan  dengan mengutuk keras tindakan tersebut sebagai tidak berperikemanusiaan dan membelakangkan undang-undang antarabangsa.

PBB malah mendakwa tentera Myanmar sebagai mempunyai niat untuk menghapuskan etnik Rohingya dalam kempen ketenteraan mereka terhadap etnik minoriti itu. Pihak tentera Myanmar didakwa cuba menjadikan kejadian serangan oleh kumpulan bersenjata Rohingya ke atas anggota polis Myanmar pada akhir bulan Ogos 2017 sebagai alasan bagi tindakan mereka.

Baru-baru ini, tentera Myanmar dalam gerakan mereka bagi memerangi kumpulan bersenjata Tentera Arakan dikatakan telah turut melaksanakan tindakan kekejaman ke atas rakyat awam yang terdiri daripada etnik minoriti Rohingya.Wakil Pejabat Hak Asasi Manusia PBB, Ravina Shamdasani dalam satu kenyataannya menyebutkan terdapat laporan yang boleh dipercayai mengenai berlakunya pembunuhan orang awam, pembakaran rumah, penangkapan sewenang-wenang, penculikan, kebakaran yang disengajakan di kawasan awam, dan kerosakan kepada harta benda milik etnik Rohingya.

Kenyataan itu juga menyebutkan bahawa serangan tersebut turut dilakukan di kawasan di mana beribu-ribu etnik Rohingya mencari perlindungan ekoran perpindahan mereka dari wilayah Rakhine yang bergolak.

18 April 2019

Tahanan Rohingya dalam pusat tahanan Saudi melakukan mogok lapar
 
Sebagai tanda solidariti terhadap nasib yang menimpa etnik Islam Rohingya di Myanmar, sekumpulan beratus-ratus tahanan Rohingya di pusat tahanan di Arab Saudi dikatakan telah melancarkan mogok lapar bagi menuntut perhatian antarabangsa, termasuk dari kerajaan Arab Saudi, untuk menekan kerajaan Myanmar.

Hampir 650 orang, kebanyakannya di pusat tahanan Shumaisi di Jeddah yang ditahan kerana tidak mempunyai dokumentasi yang sah sejak tahun 2012, memulakan mogok pada hari pertengahan April lalu.

Ekoran kejadian tersebut, sekurang-kurangnya tujuh tahanan dikatakan telah dibawa ke hospital kerana mengalami masalah dehidrasi dan usus yang lemah.

24 April 2019

Kemarahan tercetus ekoran kematian etnik Rohingya dalam kem tahanan pihak berkuasa Myanmar di Rakhine 

Kematian tiga orang lelaki dari etnik Rohingya ketika berada di bawah jagaan tentera Myanmar di Rakhine serta penemuan kesan terbakar pada badan mereka telah mencetuskan kemarahan di kalangan penduduk awam Rakhine yang melihat semua itu sebagai tanda ketakutan di pihak tentera Myanmar terhadap kebangkitan Tentera Arakan.

Ekoran kejadian itu, beratus-ratus penduduk awam Rakhine telah berkumpul bagi menunjukkan bantahan sambil menggesa pihak berkuasa Myanmar supaya tidak berlaku zalim serta menghormati hak asasi kemanusiaan dan undang-undang antarabangsa.

Pertembungan yang semakin kerap antara tentera pembebasan Arakan dan tentera Myanmar sejak bulan Januari lalu dikatakan telah mendorongkan tentera Myanmar menggunakan taktik cuba untuk menakutkan orang awam Rohingya supaya tidak menghulurkan bantuan serta sokongan terhadap Tentera Arakan.

30 April 2019

Kesatuan Eropah larang penjualan senjata ke Myanmar

Kesatuan Eropah (EU) membuat ketetapan melarang penjualan senjata kepada Myanmar dan mengekalkan keputusan melarang pegawai tinggi Myanmar daripada membuat perjalanan ke Eropah atas peranan dan penglibatan mereka dalam krisis Rohingya.

Langkah-langkah yang termasuk dalam embargo senjata itu termasuk juga apa-apa peralatan lain yang boleh digunakan untuk penindasan, pengharaman eksport barang-barang pelbagai guna untuk kegunaan polis, tentera dan pengawal sempadan, dan sekatan eksport pada peralatan untuk memonitor komunikasi yang mungkin digunakan untuk tujuan penindasan dalaman.

Sekatan tersebut dikatakan akan berkuatkuasa sehingga sekurang-kurangnya 30 April, 2020.

Sekatan perjalanan pula dikatakan bakal melibatkan seramai 14 pegawai tentera dan sempadan tertinggi yang berada di bawah sekatan EU bagi menghalang mereka daripada membuat perjalanan ke atau melalui blok Eropah. Sekatan tersebut selain itu, turut melibatkan pembekuan apa-apa aset yang mereka pegang di Eropah  atas dakwaan pelanggaran hak asasi manusia, termasuk pembunuhan dan keganasan seksual.

12 Mei 2019

Gadis remaja Rohingya diselamatkan dari pengedar di Bangladesh

Sekurang-kurangnya 23 gadis remaja Rohingya telah diselamatkan setelah dibawa dari kem pelarian ke ibu negara, Dhaka, untuk seterusnya akan dihantar ke Malaysia dengan udara, kata polis Bangladesh.

Polis Dhaka juga turut menahan empat pemerdagang manusia, termasuk pasangan Rohingya, dan merampas lebih daripada 50 pasport Bangladesh dari mereka.
Jurucakap polis, Mokhlesur Rahman berkata mereka menyerbu sebuah kediaman di bahagian utara bandar itu dan mendapati remaja itu bersembunyi di sebuah bilik di belakang sebuah kedai jahitan.

Mereka dijanjikan pekerjaan di Malaysia dan dibawa dari kem pelarian di Cox's Bazar, katanya kepada agensi berita AFP, merujuk kepada pemukiman Rohingya di daerah pesisiran pantai tenggara di Bangladesh.

Gadis-gadis berusia antara 15 dan 19 tahun itu mungkin menjadi mangsa pelacuran, kata pegawai itu.

14 Mei 2019

Misi pencarian fakta PBB gesa semua urusan dengan tentera Myanmar ditangguhkan kerana bertanggungjawab dalam pelanggaran hak asasi manusia.

Majlis Hak Asasi Manusia PBB dalam satu kenyataannya pada awal Mei lalu mengatakan tidak ada kemajuan untuk menyelesaikan krisis minoriti Rohingya. "Keadaan kini terhenti," kata Marzuki Darusman, Pengerusi Misi Pencarian Fakta Bebas PBB mengenai Myanmar.

Oleh kerana graviti pelanggaran masa lalu masih berterusan, perhatian harus diberikan kepada hubungan politik, ekonomi dan kewangan tentera Myanmar - untuk mengenal pasti siapa dan apa yang perlu disasarkan supaya kita boleh memotong bekalan wang sebagai cara meningkatkan tekanan dan mengurangkan keganasan, "kata Christopher Sidoti, anggota misi, dalam kenyataan itu.

Misi itu mendapati bahawa tentera Myanmar melakukan kekejaman terhadap banyak kumpulan etnik yang tinggal di Myanmar. Ia juga menyalahkan kumpulan etnik bersenjata kerana turut melakukan pelanggaran hak asasi manusia.

18 Mei 2019
  
Bank Dunia dikecam kerana umumkan projek pembangunan mega di Rakhine 

Kumpulan bantuan dan penyokong hak asasi manusia memberi amaran kepada Bank Dunia bahawa pembangunan bernilai $ 100 juta yang dirancangkan untuk Rakhine State yang diselubungi konflik akan memperburukkan lagi ketegangan di kawasan itu.

Amaran tersebut dibuat berikutan adanya tindakan Bank Dunia menerbitkan butiran pertama cadangan untuk membiayai program penyediaan kerja dan menyokong perniagaan kecil di wilayah termiskin di Myanmar itu, dengan rancangan untuk menyalurkan dana ini melalui kerajaan Myanmar.

NGO tersebut melalui sepucuk surat kepada Bank Dunia di Myanmar menyatakan bahawa adalah sukar untuk membayangkan betapa pemulihan dan pembangunan yang bermakna di Rakhine tanpa menangani isu-isu hak asasi manusia yang kini memberi kesan kepada setiap aspek kehidupan masyarakat di situ. 
 
23 Mei 2019

Tentera Myanmar yang dipenjarakan kerana pembunuhan Rohingya dibebaskan 

Kerajaan Myanmar telah memberikan pembebasan awal kepada tujuh anggota tentera yang dipenjarakan kerana membunuh 10 orang lelaki Rohingya semasa tindakan keras tentera di Rakhine dalam tahun 2017 lalu.

Dengan pembebasan tersebut bermakna kesemua mereka hanya melalui tempoh pemenjaraan yang singkat iaitu kurang separuh daripada tempoh sebenar hukuman penjara yang dikenakan ke atas mereka iaitu selama 10 tahun.

25 Mei 2019

Amnesty International dakwa tentera Myanmar melakukan jenayah perang di Rakhine

Amnesty International dalam satu kenyataan terbaharunya mendakwa unit-unit tentera Myanmar yang pernah terlibat dalam tindakan keras terhadap beratus-ratus ribu etnik Rohingya pada tahun 2017 kini kembali terlibat dalam melancarkan kempen terbaharu terhadap kumpulan pembebasan etnik Rakhine.

Konflik terbaharu di Rakhine meningkat pada Januari lalu selepas 13 pegawai polis terbunuh dalam serangan yang diselaraskan oleh Tentera Arakan. Ekoran itu, kerajaan awam Aung San Suu Kyi memerintahkan angkatan tentera untuk "menghancurkan" kumpulan tersebut yang dikatakan turut merekrut masyarakat etnik Rakhine  yang beragama Buddha.

Dalam satu laporan baru pada hari Rabu, Amnesty berkata siasatannya menunjukkan jenayah perang dan pelanggaran hak asasi manusia dilakukan oleh tentera dari Komando Barat yang berpusat di Rakhine, yang juga terlibat dalam kekejaman terhadap Rohingya pada Ogos 2017.

19 Jun 2019

ASEAN digesa memikirkan pendekatan baharu ke arah menyelesaikan isu Rohingya 
ASEAN tidak harus menumpukan kepada krisis Rohingya: kumpulan Hak Kumpulan hak asasi manusia menyeru pemimpin-pemimpin Asia Tenggara untuk memikirkan semula pendekatan mereka terhadap krisis pelarian Rohingya menjelang sidang kemuncak serantau di Bangkok.

Isu Rohingya, terutama penghantaran pulang pelarian Rohingya dari Bangladesh, dijangka menjadi topik utama perbincangan selama empat hari pertemuan antara para pemimpin ASEAN di Thailand.

Myanmar menganggap majoriti Muslim Rohingya sebagai pendatang tanpa izin dari benua India dan telah memusnahkan puluhan ribu unit kediaman mereka di wilayah Rakhine sejak keganasan melanda kawasan itu pada tahun 2012.


Wallahu 'alam (MMO)



No comments:

Post a Comment