Friday, July 10, 2020

DIARI KEHIDUPAN VI : ROHINGYA


Sebahagian daripada pelarian Rohingya yang terdampar di pantai Bangladesh

Kelangsungan  wabak  COVID-19  dalam  tempoh  beberapa  bulan  kebelakangan seolah-olah  telah  menenggelamkan  sedikit  sebanyak  laporan  mengenai  kisah  suka  duka  yang  dilalui  oleh  masyarakat  Rohingya,  baik  di  kalangan  mereka yang masih berada di Myanmar  mahu  pun  mereka  yang  hidup  sebagai  pelarian  di  kem-kem  sementara  di  Bangladesh.

Namun, pendedahan yang dibuat oleh beberapa media antarabangsa menyaksikan bahawa di sebalik kesibukan dunia dalam memperkatakan tentang wabak Coronavirus, tekanan yang dilalui oleh masyarakat Rohingya nampaknya tidaklah sepenuhnya reda. Malah, mereka seolah-olah berada dalam keadaan yang kian terhimpit antara ancaman wabak penyakit yang begitu merbahaya dengan risiko kehidupan yang berat berpunca daripada kezaliman pemerintah Myanmar. Di kalangan pelarian yang hidup di kem-kem sementara di Bangladesh pula, ketidakupayaan kerajaan Bangladesh dalam menyediakan keperluan hidup yang berterusan kepada mereka kini meletakkan mereka dalam keadaan tidak menentu antara hidup dan mati.

Berikut adalah beberapa lagi insiden penting yang dilalui oleh masyarakat Rohingya dalam tempoh tiga bulan kebelakangan buat memahamkan kita situasi sebenar yang ditempoh oleh mereka di sebalik wujudnya kecenderungan media tempatan dalam membuat liputan berita mengenai wabak Coronavirus.

14 April

Lapan Terbunuh Di Utara Rakhine 

Lapan warga Rohingya dilaporkan telah terbunuh dalam satu insiden tembakan di utara negeri Rakhine, Myanmar. Demikian menurut dua pegawai tempatan dan seorang penduduk yang menyaksikan kejadian. Pihak tentera bagaimanapun mengatakan pihaknya tidak mempunyai maklumat mengenai kejadian tersebut dan menolak tuduhan bahawa pasukan tentera  terlibat.

Agensi berita Reuters tidak dapat mengesahkan angka kematian dalam kejadian di kampung Kyauk Seik di bandar Ponnagyun itu. 

Jurucakap tentera, Mejar Jeneral Tun Tun Nyi dalam satu kenyataan kepada Reuters menyatakan bahawa pihaknya ada mendengar mengenai pergaduhan yang tercetus di utara Rakhine tetapi mengatakan tidak ada kejadian tembakan yang berlaku. “Kami juga belum mendapat pengesahan mengenai kematian orang awam," ujar beliau.

Angkatan bersenjata Myanmar telah memerangi Tentera Arakan (AA), sebuah kumpulan pemisah yang mencari otonomi yang lebih besar untuk wilayah barat, selama lebih dari satu tahun. Pertembungan di Rakhine dan negeri-negeri Chin yang berdekatan telah meningkat dalam beberapa minggu terakhir, menyebabkan puluhan orang mati dan ribuan orang kehilangan tempat tinggal.

Tun Maung, seorang pengamal undang-undang di Ponnagyun, mengatakan bahawa beliau ada mengunjungi Kyauk Seik pada hari kejadian dan mendengar berita bahawa lapan orang telah meninggal dunia. Seorang pegawai pemerintah tempatan di kampung itu, Tun Aye, memberikan angka kematian yang sama. Kedua-duanya mengatakan penduduk kampung menyalahkan tentera kerana insiden  tembakan  itu.

23 April 2020

Jangan Paksa Rohingya Kembali Ke Laut Semasa Wabak Coronavirus: UNHCR

Pelarian Rohingya tanpa kewarganegaraan yang telah melarikan diri dari Myanmar dengan kapal menghadapi "keadaan yang mengerikan dan dalam banyak kes ada yang membawa maut di laut”, demikian kata Pengarah UNHCR bagi Wilayah Asia Pasifik, Indrika Ratwatte dalam kenyataannya kepada pihak media.

Beliau menegaskan bahawa negara-negara di rantau ini harus membiarkan mereka mendarat turun, bukannya mengusir mereka kembali ke laut atas alasan kemanusiaan walaupun krisis Coronavirus  terus wujud di mana-mana pada masa sekarang.

Ratwatte mengatakan badan antarabangsa itu "semakin bimbang" dengan laporan ratusan pelarian Rohingya yang menaiki kapal nelayan ditolak daripada memasukki  mana-mana  negara walaupun keadaan itu bakal mendedahkan mereka kepada bahaya di tangan penyeludup.

"Kami semakin prihatin dengan laporan kegagalan menurunkan kapal yang berada dalam kesusahan dan risiko besar yang ditimbulkan kepada lelaki, wanita dan kanak-kanak di atas kapal," kata Ratwatte.

"Pencarian dan penyelamatan, bersama dengan kebenaran turun dari kapal, adalah tindakan menyelamatkan nyawa", ujar beliau.

Dalam beberapa hari terakhir, dilaporkan wujud kecenderungan di kalangan pasukan kawalan pantai di beberapa negara Asean yang bertindak menghalang kapal-kapal yang membawa pelarian Rohingya daripada memasuki perairan masing-masing sehingga menyebabkan mereka terpaksa kembali  ke laut  bagi  mencari  destinasi  lain  atau  kembali  ke Bangladesh atau Myanmar.

27 April 2020

Ketua  Hak Asasi PBB  Desak  Bangladesh  Untuk  Terima  Kapal  Rohingya

Seorang pegawai tertinggi PBB telah mendesak Bangladesh untuk menerima dua kapal pelarian  Rohingya yang terkandas di perairan negara itu untuk mendarat dengan selamat.

Pesuruhjaya Tinggi PBB bagi Hak Asasi Manusia, Michelle Bachelet, memberi amaran mengenai "tragedi  manusia yang bakal berlaku" kecuali tindakan diambil untuk membantu Rohingya di atas kapal.

"Dengan semangat solidariti dan menghormati bulan suci Ramadan, saya memohon kepada anda untuk membuka pelabuhan anda dan membiarkan kapal mendarat," kata Bachelet dalam surat itu  yang salinannya turut diserahkan kepada agensi berita asing.

"Dilaporkan lebih daripada 500 lelaki, wanita dan kanak-kanak berada di atas kapal tersebut  untuk satu tempoh waktu yang terlalu lama di laut, dan kami memahami bahawa mereka memerlukan penyelamatan segera, makanan, rawatan perubatan dan bantuan kemanusiaan lain yang diperlukan."

Rayuan itu dibuat kepada pemerintah Bangladesh setelah Menteri Luar Negeri, AK Abdul Momen  mengatakan negara Asia Selatan  itu  tidak akan  menerima  kapal  itu.

Pengisytiharannya minggu lalu menimbulkan kebimbangan kerana ia hanya berlaku beberapa hari setelah puluhan Rohingya mati di atas kapal yang menunggu di laut selama dua bulan sebelum dapat mendarat.

Dua kapal baru itu dipercayai berada di perairan antarabangsa dengan harapan mendapat peluang untuk sampai ke Malaysia. 

29 April 2020

Pelapor PBB Gesa Penyelidikan Baharu Dilakukan Mengenai Kemungkinan  Berlakunya 'Jenayah  Perang' Myanmar

Pelapor Khas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai hak asasi manusia di Myanmar meminta siasatan segera terhadap tentera, berikutan dakwaan berlakunya jenayah perang dan kejahatan terhadap kemanusiaan di negeri-negeri  barat Rakhine dan Chin.

Yanghee Lee pada hari Rabu menuduh tentera Myanmar, juga dikenal sebagai Tatmadaw, mengabaikan permintaan untuk gencatan senjata oleh kumpulan pemberontak, dan sebaliknya melakukan serangan bersenjata "yang menimbulkan penderitaan yang sangat besar kepada masyarakat etnik" di  dua  negara  barat  tersebut.

"Tatmadaw secara sistematik melanggar prinsip-prinsip yang paling mendasar dari undang-undang kemanusiaan antarabangsa dan hak asasi manusia. Tingkah laku terhadap penduduk awam Rakhine dan Negeri Chin boleh dianggap sebagai jenayah perang dan kejahatan terhadap kemanusiaan," kata Lee.

Konflik antara tentera pemerintah dan pemisah bersenjata dari Tentera Arakan telah meningkat dalam beberapa bulan terakhir, dengan tentera memanggil pemisah etnik Rakhine sebagai "kumpulan pengganas."

Keganasan semakin meningkat ketika Myanmar menghadapi keadaan darurat kesihatan koronavirus.

Tentera Arakan, bersama dengan dua kumpulan bersenjata etnik, menyatakan gencatan senjata selama sebulan untuk bulan April kerana  adanya  ancaman  wabak Coronavirus.

Lebih daripada 157,000 orang telah kehilangan tempat tinggal, dan ratusan termasuk wanita dan kanak-kanak terbunuh dan cedera sejak konflik bermula.

30 April 2020

Malaysia  Tak  Iktiraf  Status  Pelarian  Rohingya

Kerajaan Malaysia dilaporkan tidak mengiktiraf status pelarian Rohingya dan mengklasifikasikan mereka sebagai pendatang tanpa izin (PATI) yang memegang kad Suruhanjaya Tinggi Bangsa-Bangsa Bersatu Mengenai Pelarian (UNHCR).

Ini disebabkan Malaysia bukan Negara Pihak kepada Konvensyen Status Pelarian 1951 atau Protokol Status Pelarian 1967, sekali gus tidak mempunyai rangka kerja perundangan atau pentadbiran yang mengawal status dan hak pelarian di negara ini.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamzah Zainudin, berkata kerajaan bagaimanapun membenarkan mereka untuk tinggal sementara di negara ini, atas dasar kemanusiaan sebelum ditempatkan di negara ketiga oleh UNHCR.

"Sehingga Mac lalu, terdapat seramai 179,521 pemegang kad UNHCR yang tinggal secara sementara di Malaysia. Daripada jumlah itu, 56.6 peratus atau 101,584 orang daripada etnik Rohingya," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Hamzah berkata, Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (ROS) tidak pernah mendaftarkan ada mana-mana pertubuhan atas nama Rohingya di Malaysia.

Justeru, beliau menegaskan mana-mana pertubuhan yang mewakili etnik Rohingya di Malaysia adalah tidak sah mengikut Akta Pertubuhan 1966.

Berhubung tindakan pihak berkuasa Malaysia tidak membenarkan bot membawa etnik Rohingya memasuki kawasan perairan negara, Hamzah menegaskan langkah itu berlandaskan undang-undang bagi menjaga kedaulatan sempadan negara daripada diceroboh.

3 Mei 2020

Puluhan Pelarian Rohingya Yang Terdampar Mendarat Di Bangladesh

Puluhan Rohingya yang dipercayai berasal dari salah satu dari beberapa kapal yang terapung di Teluk Bengal selama berminggu-minggu telah mendarat di pesisir selatan Bangladesh, menurut para pegawai, ketika ketakutan meningkat berikutan ratusan orang yang terperangkap di atas kapal di laut  kerana sekatan Coronavirus.

Pegawai keselamatan yang dipetik oleh agensi berita mengatakan pada hari Ahad bahawa sebuah kapal kecil yang membawa kira-kira 40 orang, termasuk wanita dan kanak-kanak "kelaparan", datang ke darat.

Chris Lewa, pengarah kumpulan pemantau Projek Arakan, mengatakan bahawa kumpulan yang mendarat pada hari Sabtu berkemungkinan telah menaiki kapal kecil dari salah satu kapal besar yang masih berada di laut, dipercayai membawa ratusan orang.

Kedua kapal pukat itu - yang membawa kira-kira 500 wanita, lelaki dan anak-anak Rohingya - terperangkap di Teluk Benggala setelah dikatakan ditolak oleh Malaysia, yang telah mengenakan sekatan ke atas semua kapal berikutan wabak koronavirus.

Bangladesh telah menolak untuk membiarkan kapal nelayan mendarat di wilayahnya walaupun ada panggilan PBB untuk membiarkan mereka masuk ketika ribut kuat menimpa wilayah tersebut.

18 Mei 2020

PBB Minta Bangladesh Memindahkan Rohingya Ke Kem Pelarian

Ratusan Rohingya diselamatkan oleh Bangladesh dan dihantar ke pulau yang dilanda banjir setelah terdampar di laut selama berminggu-minggu harus dipindahkan ke kem pelarian yang ada, kata Setiausaha Agung PBB, Antonio Guterres.

Beliau dikatakan telah mengemukakan rayuan tersebut kepada Menteri Luar Bangladesh dalam sepucuk surat.

Kumpulan Rohingya tersebut diselamatkan pada awal Mei setelah terapung di Teluk Bengal dan dihantar ke pulau Bhashan Char - sebidang tanah yang sering terdedah kepada ribut monsun.

Dhaka mengatakan mereka dihantar ke pulau itu, bukannya di kem pelarian Cox’s Bazar kerana pihak bimbang mereka mungkin menghidap penyakit COVID-19.

Guterres mengatakan bahawa pelarian harus segera dipindahkan ke kem setelah tempoh kuarantin mereka selesai. Bagaimanapun Dhaka belum mengatakan berapa lama tempoh Rohingya perlu melalui proses kuarantin tersebut.

"Saya percaya bahawa mereka akan mendapat manfaat dari layanan kemanusiaan yang ditawarkan kepada Rohingya di Bangladesh, dan bahawa, pada akhir tempoh kuarantin, mereka akan diizinkan untuk bergabung kembali dengan keluarga mereka di Cox's Bazar." ujar Guterres.

26 Mei 2020

Imej Satelit Menunjukkan '200 Bangunan Terbakar' Di Rakhine

Human Rights Watch (HRW) dalam satu pendedahan terbaru yang mengejutkan menyatakan imej satelit yang diperolehi badan itu menunjukkan bahawa kira-kira 200 rumah dan bangunan lain musnah akibat kebakaran dalam beberapa minggu kebelakangan ini di sebuah perkampungan etnik Rohingya di Rakhine. Dengan berpandukan kepada imej tersebut, HRW menyimpulkan wujud siri kekejaman baru yang cuba dilakukan oleh tentera terhadap orang awam di wilayah yang bergolak itu.

"Pembakaran kampung Let Kar memiliki semua ciri pembakaran tentera Myanmar di kampung-kampung Rohingya dalam beberapa tahun kebelakangan ini," kata Phil Robertson, wakil Pengarah Asia di HRW dalam satu kenyataan pada hari Selasa.

"Penyelidikan yang boleh dipercayai dan tidak berat sebelah sangat diperlukan untuk mengetahui apa yang berlaku, menghukum mereka yang bertanggungjawab, dan memberikan pampasan kepada penduduk kampung yang cedera."

Gambaran Let Kar juga mirip dengan corak kebakaran dan serangan pembakaran yang meluas oleh tentera Myanmar ke kampung etnik Rohingya di Negeri Rakhine pada tahun 2012, 2016, dan 2017, kata HRW.

Awal bulan ini, tentera Myanmar terpaksa mengakui bahawa tenteranya menganiaya tahanan etnik Rakhine, setelah video yang menggambarkan kekerasan tentera ke atas tahanan yang ditutup matanya tersebar di media sosial.

Angkatan bersenjata Myanmar telah melancarkan kempen ketenteraan terhadap Tentera Arakan, sebuah kumpulan pemisah yang mencari otonomi yang lebih besar untuk wilayah barat, selama lebih dari satu tahun. Pertembungan di Rakhine dan negeri-negeri Chin yang berdekatan telah meningkat dalam beberapa minggu terakhir, menyebabkan puluhan orang mati dan ribuan orang kehilangan tempat tinggal.

16 Jun 2020

Pedagang Manusia Tuntut Pembayaran Untuk Rohingya Yang Terdampar Di Laut 

Sekumpulan pedagang manusia dikatakan telah menahan ratusan pelarian Rohingya yang terdampar di  laut dengan menuntut pembayaran dari keluarga tahanan untuk membebaskan mereka dari kapal di pesisir Asia Tenggara, kata  saudara kepada mereka yang ditahan dan juga kumpulan hak asasi.

Beberapa ratus etnik Rohingya yang sebahagian besarnya dari Myanmar telah melarikan diri dari penganiayaan di rumah dan di kem pelarian di Bangladesh, telah terdampar selama berbulan-bulan di laut setelah beberapa negara menutup sempadan mereka bagi menyekat penyebaran Coronavirus.

Beberapa orang mengatakan saudara-mara mereka yang terkandas di laut ada memberitahu mereka bahawa para pemerdagang telah meminta wang untuk membebaskan mereka dari kapal yang berada di pesisir luar Asia Tenggara sejak Februari, setelah usaha bagi mencari tempat mendarat tidak berhasil.

"Sebelumnya, kesepakatan itu adalah bahawa jika mereka dapat sampai ke pantai Malaysia, mereka akan mengutip wang itu, tetapi mereka memintanya sekarang," kata Mohammed Ayas, yang mendakwa saudaranya yang berusia 16 tahun meninggalkan kem pelarian di Bangladesh pada bulan Februari. Sejak itu, mereka tidak mendengar apa-apa darinya, kata Ayas.

Musha, yang dua saudara perempuannya juga berada di laut setelah meninggalkan kem di Bangladesh pada bulan Februari, mengatakan broker yang bertindak untuk pengedar meminta keluarga untuk membayar 12,000 ringgit ($ 2,800) melalui perkhidmatan perbankan bergerak untuk pemindahan mereka ke Malaysia.

Dia mengatakan pihak keluarga telah membayar sejumlah wang yang diminta itu tetapi tidak mengetahui nasib kedua-dua gadis remaja berkenaan.

Selama bertahun-tahun, Rohingya menaiki kapal antara November dan April, ketika laut tenang, untuk masuk ke negara-negara Asia Tenggara terutama Malaysia, Singapura, Thailand dan Indonesia. Bagaimanapun, “Penutupan Coronavirus” telah menyebabkan banyak kapal yang terkandas di laut.

Puluhan orang dikatakan mati di atas kapal yang terpaksa berpatah balik ke Bangladesh pada bulan April setelah kehabisan makanan dan air, kata mangsa yang selamat.

21 Jun 2020

Penutupan Internet Di Rakhine Myanmar Memasuki Tahun Kedua

Penutupan internet di barat laut Myanmar yang dilanda konflik, yang digambarkan oleh kumpulan hak asasi sebagai yang terpanjang di dunia, telah memasuki tahun kedua.

Penduduk tempatan dan penggiat sosial meminta supaya penutupan internet berkenaan ditarik balik kerana bimbang penyebaran maklumat mengenai Coronavirus sukar untuk disebarluaskan kepada penduduk di wilayah yang terlibat.

Kerajaan mematikan data mudah alih di beberapa bandar di seluruh negeri Rakhine dan negeri Chin yang berdekatan pada 21 Jun tahun lalu, menyebabkan berlakunya suasana panik di kalangan penduduk yang terdesak untuk mendapatkan maklumat mengenai rusuhan tersebut.

Pada hari Jumaat, Human Rights Watch (HRW) meminta penarikan balik secara segera "penutupan internet terpanjang yang dikuatkuasakan oleh pemerintah di dunia".

"Sangat penting bagi orang awam untuk mendapatkan maklumat yang diperlukan untuk tetap selamat" semasa wabak global, kata Linda Lakhdhir dari HRW.

25 Jun 2020

Pelarian  Rohingya  Diselamatkan  Nelayan  Indonesia

Hampir 100 pelarian Rohingya yang terkandas di pinggir laut Indonesia hari ini ditarik ke pantai oleh penduduk tempatan selepas pihak berkuasa enggan membantu berikutan kebimbangan akan jangkitan COVID-19.

Kumpulan pelarian terbabit, termasuk 30 kanak-kanak yang berlayar menggunakan bot kayu ditemui rosak oleh nelayan pada minggu ini, sebelum dipintas pegawai maritim dari Pulau Sumatera yang menarik mereka ke pantai.

Namun, pihak berkuasa di bandar Lhokseumawe di pantai utara Sumatera itu enggan membenarkan kumpulan terbabit mendarat dengan alasan bimbang berlakunya penyebaran COVID-19.

Justeru, penduduk tempatan yang marah mengambil inisiatif sendiri melompat menaiki ke bot dipenuhi pelarian Rohingya itu dan menariknya ke pantai.

Penduduk yang berkumpul di pantai tempatan bersorak dengan tindakan itu, menurut wartawan AFP yang berada di tempat kejadian.

"Ia tindakan kemanusiaan yang sungguh murni, kami lihat budak-budak dan wanita mengandung terkandas di lautan," kata seorang nelayan, Aples Kuari.

Awal hari ini, ketua polis tempatan, Eko Hartanto, berkata mereka mahu menghantar semula pelarian Rohingya yang diselamatkan nelayan tempatan itu kembali ke laut.

Bagaimanapun, pihak berkuasa bertukar pendirian selepas penduduk tempatan membantah dan kumpulan pelarian itu sekarang ditempatkan di rumah penduduk.

Menurut agensi penyelamat Aceh, pelarian Rohingya itu akan diperiksa oleh kakitangan perubatan bagi memastikan mereka bebas COVID-19.

26 Jun 2020

Tidak Mampu Mengambil Pelarian Rohingya Lagi: PM Malaysia

Malaysia tidak lagi dapat menerima pelarian Rohingya dari Myanmar, kata Perdana Menteri Muhyiddin Yassin, dengan menyebut ekonomi yang sedang bergelut dan sumber yang berkurangan sebagai akibat dari wabak novel coronavirus.

Malaysia yang majoritinya beragama Islam telah lama menjadi destinasi pilihan bagi orang-orang Rohingya yang mencari kehidupan yang lebih baik setelah melarikan diri dari tindakan keras yang dipimpin tentera di Myanmar dan kem pelarian di Bangladesh.

Tetapi Malaysia, yang tidak mengakui status pelarian, baru-baru ini telah  menahan ratusan orang Rohingya, di tengah meningkatnya kemarahan terhadap rakyat tempatan terhadap orang asing yang telah didakwa menyebarkan virus Corona.

"Kami tidak lagi dapat mengambil lebih banyak pelarian kerana sumber daya dan kapasitas kami sudah bertambah, ditambah dengan pandemik COVID-19," kata Muhyiddin dalam telekonferensi dengan pemimpin lain dari 10 anggota Persatuan Negara-negara Asia Tenggara (ASEAN), yang termasuk Myanmar.

Muhyiddin mendesak agensi pelarian PBB untuk mempercepat penempatan semula Rohingya di Malaysia ke negara ketiga. UNHCR mengatakan terdapat lebih daripada 100,000 orang Rohingya di Malaysia, walaupun kumpulan hak asasi mengatakan jumlahnya lebih tinggi.

Muhyiddin juga meminta lebih banyak usaha untuk memerangi perdagangan orang Rohingya, yang menurutnya semakin berisiko untuk dieksploitasi, diperbudak dan direkrut oleh kumpulan bersenjata.

"ASEAN mesti melakukan lebih banyak perkara untuk membantu Myanmar, dan Myanmar juga harus melakukan lebih banyak perkara untuk menolong krisis ini ditinggalkan di belakang kita," katanya.

30 Jun 2020

Pegawai Tentera Myanmar Didapati Bersalah Kerana Melakukan Kekejaman Terhadap Rohingya

Tindakan yang jarang berlaku terhadap anggota tentera berlaku pada hari selasa bilamana tiga anggota tentera Myanmar didakwa bersalah kerana melakukan kekejaman ke atas etnik Rohingya.

Keputusan tersebut dibuat ketika Myanmar menghadapi tuduhan pembunuhan beramai-ramai di mahkamah tertinggi PBB berhubung tindakan keras tentera terhadap Rohingya pada tahun 2017.

Sebanyak 750,000 orang Rohingya yang beragama Islam telah melarikan diri ke negara jiran Bangladesh ketika tindakan keras itu dilakukan, dengan membawa laporan pembunuhan meluas, rogol dan pembakaran.

Kumpulan hak asasi menuduh pasukan keselamatan melakukan kekejaman di beberapa buah kampung di mana mereka mendakwa sekurang-kurangnya lima kubur besar telah dijumpai.

Setelah awalnya menafikan tuduhan itu, pihak tentera telah memulakan proses pengadilan tentera pada bulan September tahun lalu, dengan mengakui terdapat "kelemahan dalam mengikuti arahan" di kampung tersebut.

Pejabat panglima pimpinan mengumumkan pada hari Selasa bahawa mahkamah tentera telah "mengesahkan keputusan bersalah", dan menjatuhkan hukuman terhadap tiga pegawai. Bagaimanapun tidak ada perincian yang diberikan mengenai pelaku, kejahatan, atau hukuman mereka.


Wallahu ‘alam (MMO)




No comments:

Post a Comment