Thursday, December 28, 2017

Petikan Daripada Buku Kecil, “Transkrip Temu Bual Dr. Pramudya Ardanta Taufik dan Pramoedya Ananta Toer Bersama A.M. Azahari Mahmud, Ketua Umum Parti Rakyat Brunei (PRB): Satu Pencerahan”



Berikut ini saya perturunkan Petikan Daripada Buku Kecil,  “Transkrip Temu Bual Dr. Pramudya Ardanta Taufik dan Pramoedya Ananta Toer Bersama A.M. Azahari Mahmud,  Ketua Umum Parti Rakyat Brunei (PRB): Satu Pencerahan” buat bacaan dan kajian pencinta sejarah, khususnya di negara Brunei Darussalam.

Untuk penerbitan pertama ini saya muat naik Bahagian 1 - 5 dahulu, diikuti Bahagian 6 -10 akan dimuat naik pada penerbitan kedua, dan Bahagian 11 - 16 (Akhir) akan dimuat naik pada penerbitan ketiga.


 (  Temu bual pada 19 Mac 1997, di Komplek Goodyear, Blok B14,
Sindang Barang, Bogor, Jawa Barat, Indonesia )



“The past year has been a memorable one for many reasons. Politically, great interest has been evoked by the prospects of my proposals for a new Constitution for Brunei, marking a further stride towards the achievement of a modern democratic State.”

Petikan daripada Perutusan Kebawah DYMM Sultan Omar Ali Saifuddien Sempena Krismas 1957 dan Tahun Baru, The Borneo Bulletin, Vol. 5 No. 51.




BAHAGIAN 1


Tiada Niat Untuk Menderhaka

Pramudya Ardanta Taufik (PAT)[1] memulai temu bual dengan bertanyakan sama ada A.M. Azahari mengenali Nur Misuari.[2]

A.M. Azahari (AMAZ): (Pertemuan kali pertama dengan Nur Misuari 1962 di Manila)….... Sebut nama saya, bilang saya kirim salam sama dia dan mudah-mudahan dia tidak lupa. Dia akan cerita kepada Pak Pram.

PAT: Nur Misuari?

AMAZ: Nur Misuari. Itu lama berbicara dengan saya.

AMAZ: Pak Pram sudah kenal dengan dia cuba tanya dengan dia. Kenal tidak sama manusia, seorang hamba Allah yang menjadi korban dari cita-citanya yang bernama Azahari. Iaitu pemimpin Partai Rakyat Brunei (PRB) yang (dia) pernah ketemu dengan (saya).

AMAZ: Bilangkan sama dia, saya tidak pernah lupa kepada dia. Cubalah bapak tanya sama dia, bagaimana saya punya pendirian, bagaimana cara saya berfikir?

AMAZ: Waktu saya pidato di Filipina, di University of the East, di Manila tahun 1962 waktu itu dia masih student. Student Sarjana Hukum. Waktu itu saya diminta oleh Pelaez[3] dan oleh Macapagal[4] untuk memberikan pidato.

PAT: Itu waktu tahun berapa tu pak?

AMAZ: Tahun 62. (20 November, 1962)

AMAZ: Dia (Nur Misuari) cerita dengan saya (mengingat kembali ketika kesempatan ketemu Nur Misuari 1975 di Libya), waktu saya pidato di University of the East (20 November 1962), saya masih student katanya.

AMAZ: Saya kasi nasihat, saya bilang, “Mr. Misuari, you will never achieve your political struggle, you know?”, saya katakan. “Tidak ada sebuah negara pun akan membantu you, kalau you punya politik anti-cession.”[5]

PAT: Maksudnya anti-cession itu apa?

AMAZ: Ertinya mahu pecah dari Filipina. Jadi katanya, “What is best for us to do?” Saya katakan begini, kau berjuanglah terus...tetapi jangan anti-cession (secession). Kau tetap menginginkan, (berada) dalam negara Filipina, tetapi kau menuntut full autonomy. Autonomy dalam administration, autonomy dalam finance, autonomy dalam education, autonomy dalam immigration, dan militer.

PAT: Kalau dalam militer bererti sudah berdaulat kan pak?

AMAZ: Ya, maksud saya (itu juga) full autonomy.

PAT: Full autonomy, termasuk militer?

AMAZ: Termasuk security - internal security, yang sekarang dijalankan ini. Sekarang kan internal security sudah di(pertanggungjawabkan bersama). […….]. Sebahagian dari tentera mereka (MNLF) bergabung dengan tentera pusat.[6]
AMAZ: Dan kalau ketemu Zaini[7], boleh tanya sama Zaini benarkah saya dengan Zaini dengan Yasin Affandy[8] pernah didatangi oleh Misuari (di Libya 1975). Dan (benarkah) nasihat saya itu.

AMAZ: Jadi kawan-kawan sudah berhasil semua, tapi saya sampai sekarang (ketawa), nggak balik ke kampung halaman pak.

PAT: Saya rencana memang mau ke sana pak (Filipina)...saya ada foto besar, saya mahu serahkan kepada beliau (Nur Misuari). Waktu itu pertemuan kita itu di pernikahan anaknya Pak Lukman Harun, salah satu ketua Muhammadiyah di sini. Dan sekarang ini agak sedikit clash dengan Amien Rais.

AMAZ: (Walau pun) dia belum sukses sepenuhnya. Tapi dia sekarang menguasai enam belas (empat) provinsi.[9]

PAT: Profesor?

AMAZ: Dia profesor. Dia educationnya di Universiti Manila of the East.

AMAZ: (Ketika) Nur Misuari ketemu saya di Libya (1975). Dia datang dengan lapan orang kawan-kawannya, ketemu saya di hotel Libya.

PAT: Di Libya?

AMAZ: Di Libya. Libya yang kuat membantu dia.

PAT: Pada waktu itu Libya belum Muammar Ghaddafi ya?[10]

AMAZ: (Sudah) Muammar Ghaddafi.

PAT: Kalau waktu ketemu dengan beliau itu?

AMAZ: Dengan (Nur Misuari) ini belum lama (tahun 1975) sudah dekat-dekat saya mau ke PBB.[11]

BAHAGIAN 2


Sokongan Tun Abdul Razak/Malaysia[12]

AMAZ: Dengan Tun Razak itu bukan main dekat dengan saya, itu dia membantu saya. Jadi saya dari Indonesia terbang dulu ke Malaysia, ke Kuala Lumpur. (1974, sebelum lobi ke Timur Tengah dan ke PBB)

AMAZ: Dari Indonesia (Kuala Lumpur), saya ke Karachi. Dari Karachi saya ke Mesir, contact dengan duta besar Libya untuk mendapat visa. Dari Mesir saya balik lagi ke Pakistan, ke Karachi. Dari Karachi langsung ke Libya non stop.

PAT: Bapak waktu pergi ke sana (Libya) pakai pasport apa?

AMAZ: Pakai pasport Malaysia. Kerana hubungan saya dengan Tun Razak itu sangat dekat. (Sebelum itu) Dengan Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman[13] juga dekat sekali.

AMAZ: Tahun 74 atas bantuan Tun Razak[14], kan sudah dia Perdana Menteri, dia kirim utusan Tun Rahman (Tun Dato Patinggi Haji Abdul Rahman Yaakub), Ketua Menteri Sarawak waktu itu mengundang saya ke Kuala Lumpur.[15] Dari Kuala Lumpur dia bantu saya untuk ke PBB.

Pramoedya Ananta Toer (PRAM)[16]: Lelah pak?

AMAZ: Oh nda...Kita orang pejuang ini pak...kalau semangat itu masih tetap utuh. Cuma satu, saya itu...mudah-mudahan tidak akan menjadi pengkhianat.


BAHAGIAN 3


PRB Dan Konfrontasi

PRAM: Saya mengerti mengapa Bung Karno bikin kempennya anti projek Malaysia itu.[17] Itu dimulai tahun 63. Dari 63 sampai 64, Inggeris itu melanggar perbatasan (Indonesia) lebih seratus kali dan menyerang. Jadi panas tu Bung Karno. Lantas provokasinya lain, armadanya mau melewati selat Bali itu, sehingga pilot-pilot muda itu akan […….] kalau betul diteruskan.

PRAM: Lantas Inggeris minta pada […….] supaya tidak menyiarkan berita ini, kami (Inggris) tidak jadi melewati selat Bali tapi jangan diumumkan […….] Saya tidak ingat tahunnya itu.

AMAZ: Kan itu waktu tahun 62?

AMAZ: Jadi rupanya British meyeludup untuk menghancurkan pejuang-pejuang Brunei dan untuk menghancurkan saya. Kerana saya, tahun 62 itu berada di Filipina. Kan tahun 62, 63 awal, kan Bung Karno minta supaya saya datang ke Indonesia.

PAT: Kemudian keterlibatan Indonesia itu dalam membantu pihak pemberontakan Kalimantan Utara, itu di mana […….] nya?

AMAZ: Ini begini pak, itu sepasal lagi. Saya ini kan terkenal di Indonesia ini, yang ikut dalam perjuangan kemerdekaan Indonesia. Dan tahu saya punya komandan almarhum Sambas Atmadinata waktu menteri federal. Saya kan kenal Jeneral Nasution[18], kalau Subandrio[19] saya belum kenal.

PAT: Kan Indonesia datang ke Kalimantan Utara itu kan membantu pihak Kalimantan Utara untuk merebut itu?

AMAZ: Itu volunteers. Sebetulnya yang membantu itu Jeneral Nasution. Sebenarnya tujuan itu baik, bukan untuk siapa-siapa, tapi untuk kepentingan anti kolonial. Cuma yang […….] ini Pak Bandrio…. kan saya cerita, waktu persoalan konfrontasi timbul kan sudah saya ceritakan sampai saya menentang Bung Karno.[20] Sebetulnya mahu membantu kita itu dari Bung Karno pada (melalui) Jeneral Nasution.

PAT: Sepengetahuan saya ni maaf pak ya. Sepengetahuan saya, konfrontasi Malaysia-Indonesia itu adalah untuk menghalangi masuknya kolonialis imperialis.

PAT: Sekarang keterlibatan Indonesia di dalam membantu terjadinya, terciptanya Negara Kalimantan Utara, peran bapak di situ bagaimana?

AMAZ: Saya sebagai pimpinan. Kerana saya yang dikenal. Bung Karno kenal saya kerana saya membantu Indonesia. Itu sebabnya mereka itu balas bantu. Tapi tidak sama sekali mahu mengganggu apa-apa soal Kalimantan Utara, sebab saya minta soal Kalimantan Utara adalah soal kami.

AMAZ: (Itu syarat jika) Indonesia, kalau mahu membantu kami, itu terakhir dalam perjumpaan saya dengan almarhum Bung Karno.

PAT: Terakhir?

AMAZ: Terakhir. Adanya (hadir sama) Pak Bandrio, almarhum Ahmad Yani[21], Pak Sambas Atmadinata, Ahmad Zaidi[22] yang sekarang Gabenor...Yang di-Pertua (Negeri) Sarawak, itu ikut itu. Jais Abas[23] ada sekarang di Jakarta. Iskandar Kamil, (Ibrahim Yaakob)[24], kolonel itu, dan saya.

PAT: Terakhir itu?

AMAZ: Terakhir.

PAT: Tahun berapa?

AMAZ: Tahun 64, sebelum kita ke Aljazair.

PAT: Bulan apa?

AMAZ: Kalau nggak salah, bulan Juni mungkin.

PAT: Jadi sebelum Juni, tahun 64?

AMAZ: 64. Di situ (dalam pertemuan) dengan Bung Karno, Ahmad Yani nyeletuk.[25] Sekarang Pak Azahari, apa yang Pak Azahari perlukan?

AMAZ: Saya bilang, saya minta Jeneral, 3500 military outfit complete, dengan tujuh garis peluru. Saya akan masuk sendiri ke Kalimantan Utara untuk memimpin komando gerakan gerila.[26]

AMAZ: Ahmad Yani bilang, saya akan beri… akan bantu Bung Azahari. Nyeletuk Pak Bandrio, “ni Bung Azahari bagaimana? Apa Bung Azahari dapat memberikan pernyataan dan berjanji di hadapan Paduka Yang Mulia Presiden? Bahawasanya senjata-senjata yang akan diberikan kepada Bung Azahari itu tidak akan jatuh ke tangan DI/TII?”[27]

AMAZ: Jadi soal DI/TII dibawa-bawa...(ketawa) Itukan lucu?

AMAZ: Tapi bagaimanapun, Ahmad Yani memberikan bantuan melalui Ahmad Zaidi, dia itu Menteri Pertahanan. Ahmad Zaidi waktu itu Menteri Pertahanan Kalimantan Utara.

PAT: Sekarang masih hidup?

AMAZ: Sekarang jadi Yang di-Pertua (Negeri) Sarawak.

PAT: Ahmad Zaidi itu?

AMAZ: Ya, dia hadir waktu itu.

PAT: Waktu itu pertemuannya di mana pak?

AMAZ: Di Istana Negara.

AMAZ: Begitu juga pertemuan dengan Pak Harto. Ahmad Zaidi ikut, Pak Jais Abas ikut. Dengan Jeneral Satari[28] […….], dengan seorang Kolonel dari […….].

PAT: Bertemu dengan Pak Harto waktu dalam peristiwa itu juga?

AMAZ: Tidak, waktu Pak Harto masa sudah Supersemar.[29]

PAT: Kemudian kembali lagi pak ya, waktu terakhir bapak kata bapak ketemu dengan Bung Karno itu tahun 64, dengan Pak Yani dengan Bandrio. Setelah Pak Yani menyanggupi untuk memberi bapak bantuan persenjataan, kemudian dipotong oleh Subandrio… Setelah itu apa implementasi selanjutnya?

AMAZ: Saya nda tahu lagi, sebab itu sudah urusan pertahanan, pada Ahmad Zaidi, tak tahu saya...

PAT: Kata bapak kan bapak akan menerobos sendiri memimpin...

AMAZ: Ya tetapi kenyataannya tidak.

PAT: Tidak jadi?

AMAZ: Kenyataannya semua itu (tidak terjadi) (kalau pun ada bantuan yang terhad dari Jeneral Ahmad Yani, ia disalurkan) melalui Zaidi. Saya tidak campur lagi. Kan kita waktu itu sudah dalam tingkat pemerintahan, tidak mungkin saya sebagai Perdana Menteri waktu itu harus mencampuri soal pertahanan. Jadi (Menteri) Pertahanan kita ada.

PAT: […….] Banyak mungkin orang nggak tahu sejarah nya itu...kalau nggak terbuka begitu, waduh bukan main itu sayang sekali itu...

AMAZ: Saya tidak berdaya apa (untuk merakamkan sejarah perjuangan), tidak punya daya apa-apa. Sebab saya terus terang saja selama ini saya tidak pernah mendapatkan financial support, kecuali dari Datuk Harris[30], Sabah. Itulah sebab saya bisa ada rumah ini. Kalau bukan sebab pertolongan Allah melalui dia, saya tidak punya rumah.


BAHAGIAN 4


Seandainya Dibenarkan Kembali Ke Brunei

PAT: Saya mau tanya lagi....yang belum tuntas tadi jawapan bapak. Seandainya bapak diizinkan ke Brunei, kemudian apa yang bapa lakukan di sana?

AMAZ: Jadi saya pak sulit apa yang saya perkatakan (kemungkinan dapat kembali ke Brunei).

PAT: Mungkin ya, tapi nggak tau sekarang ini...apakah orang-orang generasi muda itu ingat dengan bapak, perjuangan...atau sudah hilang? Biasanya di Indonesia, pejuang-pejuang kadang-kadang nggak diingatkan oleh generasi muda.

AMAZ: Nah, saya tu nggak tau pak...cuma baru-baru ini kawan saya kan ke Brunei. Dia sudah balik sekarang. Dia cerita dengan saya bahawasanya kawan-kawan di Brunei itu mengatakan kepada dia masih ada lima ribu di Kuala Belait dan Seria yang masih setia kepada saya dan kepada Partai Rakyat. Ada lima ribu di Kuala Belait dan Seria.

AMAZ: Jadi kedua, dari Brunei itu mengatakan perjuangan yang saya pimpin itu sampai sekarang ini masih tetap kuat, bukan hanya golongan yang tua-tua, tapi yang sekarang anak-anak muda, pelajar-pelajar sekarang semua.

AMAZ: Dan saya pernah kedatangan Pehin Jamil[31] kemari bersama dengan rombongannya ada dari Universiti Brunei, ada daripada Dewan Bahasa, dan ada beberapa orang anak muda.

AMAZ: Waktu sudah mau balik, Pehin Jamil sudah keluar...saya nggak tau itu anak muda, balik masuk terus pegang dan cium tangan saya. Mereka tetap hormat, jadi kelihatan rasanya kecintaan mereka kepada saya itu.

AMAZ: Jadi khabar itu bisa juga separuh saya terima benar, yang separuh apa, ya apa tidak.

PAT: Kerana saya melihat secara real nya pak ya, negara Brunei sekarang kan sudah boleh dikatakan, pembangunan sudah meningkat. Kemudian investasi daripada Indonesia sudah ada masuk ke sana. Seperti air sihat, kemudian… […….]

AMAZ: […….] sudah ada?

PAT: Ada dengan […….]. Kemudian ada beberapa lagi […….] yang kerjasama dengan pemerintah Indonesia, konstruksi dengan anaknya Pak Harto. Kalau misalnya sekarang ini dikatakan bahawa negara Brunei itu sudah berdaulat, umpamanya dengan datangya bapak sehingga ada pergolakan, tentunya dari pihak pemerintah nggak mau terjadi begitu.

AMAZ: Oh, ya...

PAT: Jadi itulah makanya apa yang saya katakan adakah nanti suatu move terhadap kedatangan bapak, misalnya? Atau bapak ya sekadar untuk memberikan suatu nasihat pada pemerintahan supaya bagaimana dalam menegakkan demokrasi?

AMAZ: Saya fikir nggak perlu itu. Mungkin kan begini...kan menteri-menteri Brunei sudah cukup. Mereka itu semuanya expert, biarkan saja mereka berjalan apa yang mereka fikir baik. Kalau saya itu sebagai orang tua, lebih baik banyak diam saja.

AMAZ: Yang penting sama saya itu, saya sembuh sihat walafiat…

PAT: …dan menikmati masa tua, dan menikmati kedaulatan Brunei itu pak ya?

AMAZ: Ya begitulah…

AMAZ: Mudah-mudahan aja ertinya Brunei itu betul-betul negara yang sovereign, tapi kalau sampai sekarang kan belum sovereign? Brunei itu sampai sekarang maaf saja...itu penyerahan kedaulatan itu kan biasanya oleh British dari Queen melalui High Commission, macam Malaysia kan Malaya diserahkan kepada Tunku Abdul Rahman, sesudah ada pemilihan umum, adanya self government.

AMAZ: Dari self government itu prosesnya kepada penyerahan kedaulatan. Macam Malaysia itu sudah sovereign. Nah, kalau Brunei sampai sekarang belum. Sebab baginda berapa kali ke London itu dianggap macam orang biasa aja. Biasanya kalau kepala negara dari negara Komanwel ini datang ke London itu diterima oleh Queen.[32]


BAHAGIAN 5

 
Prinsip Yang Tidak Dapat Digalang Ganti

AMAZ: Jadi sudah sangat sulit kita, kalau kita mencari ‘the truth’ dari sesuatu percaturan politik, sangat payah sekali. Umpamanya kalau saya sebagai manusia yang kecil tidak taat setia kepada baginda (Sultan Brunei), tidak cinta kepada takhta kerajaan Brunei, sekarang saya sudah jadi Perdana Menteri Malaysia.

AMAZ: Waktu itu saya dan Partai Rakyat yang menentang Brunei masuk ke dalam Malaysia. Kita menentang itu begini, Partai Rakyat Brunei yang saya pimpin menginginkan Kesatuan Kalimantan Utara dulu (Sarawak, Brunei dan Sabah). Sesudah Kalimantan Utara bersatu, dan British menyerahkan kemerdekaan kepada Negara Kesatuan Kalimantan Utara dan mengangkat Seri Paduka Baginda Sultan Omar Ali Saifuddien waktu itu menjadi raja di Kalimantan Utara.

AMAZ: Sudah itu adakan pemilihan umum yang bebas dan demokratik. Pemerintahan yang dibentuk sesudah pemilihan umum itu mengadakan perundingan dengan pemerintahan Malaya.

AMAZ: Waktu itu, dengan Tunku Abdul Rahman, saya diundang oleh Tunku ke Kuala Lumpur...

PAT: Tanggal apa pak?

AMAZ: Itu saya lupa apa tanggalnya...ya Dalam tahun 62. Saya sudah sering diundang...tapi yang ini khusus berunding dengan saya soal Malaysia dengan Tunku Abdul Rahman.

PAT: Bulannya?

AMAZ: Nanti dulu...ini hampir-hampir saya mahu ke Filipina pak. Ya, antara kira-kira bulan enam (Jun) atau bulan tujuh (Julai), sebelum pemilihan umum.[33]

PAT: Di mana?

AMAZ: Brunei. Sebelum pemilihan umum Brunei, saya diundang oleh Tunku ke Kuala Lumpur (awal April 1962) kerana dia sebagai teman saya juga, sebagai teman baik...Tun Razak juga sebagai teman baik.

AMAZ: (Pada akhir Oktober 1962 berlangsung lagi pertemuan terakhir antara Tunku Abdul Rahman dengan A.M. Azahari perbincangan khusus mengenai isu penyertaan Brunei ke dalam Persekutuan Malaysia). Waktu (saya tiba) di residensi (kediaman rasmi Perdana Menteri Malaya), saya langsung diterima (disambut) oleh Tunku. Malah saya dipeluk, dibawa ke dalam tempat perundingan.

AMAZ: Di situ hadir Datuk Sardon Jubir, waktu itu Menteri Telekom, Engku Ngah Ketua Perwakil Malaya di PBB.

PAT: Bapak waktu itu ditemani siapa?

AMAZ: Saya sendiri saja pergi. Sebab Tunku menerima saya aja, mau berunding rahsia katanya.

AMAZ: Sudah saya berada dengan Tunku, Tunku Abdul Rahman kasi tau sama Engku Ngah dan Datuk Sardon Jubir (mereka ada waktu itu). Tunku bilang sama Datuk Sardon Jubir sama Engku Ngah, “Awak berdua pergi keluar, aku nak runding dengan Encik Azahari.” Pergilah Datuk Sardon Jubir dan Engku Ngah keluar.

AMAZ: Sudah itu Tunku pun tanya sama saya, “Encik Azahari apa maunya supaya Encik Azahari dokong Malaysia.”

AMAZ: Saya bilang begini, saya nyatakan kepada Tunku, bahawasanya saya katakan patik ini adalah rakyat Kebawah Duli Sultan Brunei. Saya bahasa dengan Tunku, begitulah kemahuan saya.

AMAZ: Maka kewajipan patik ialah mengembalikan kedaulatan raja patik di atas takhta di Kalimantan Utara. Kerana menurut sejarah, Sabah Sarawak itu adalah daerah kerajaan Brunei. Maka patik ingin supaya Tunku menghormati hak Diraja, hak Seri Paduka Baginda untuk mengembalikan Sabah dan Sarawak menjadi satu dengan kerajaan baginda (sultan) Brunei.[34]

AMAZ: Sesudah itu Kalimantan Utara harus menjadi sebuah negara merdeka, dan Seri Paduka Baginda DYMM Sultan Omar Ali Saifuddien secara rasmi diangkat menjadi raja di Kalimantan Utara.

AMAZ: Sudah itu adanya parlimen yang demokratik, maka membentuk pemerintahan Kalimantan Utara. Sudah itu antara Malaya dan Kalimantan Utara (kerajaan Seri Paduka Baginda) mengadakan perundingan.

AMAZ: Nombor satu, soal kewangan. State revenue - itu boleh dirundingkan, tapi patik percaya kalau terjadi Malaysia, Federal akan menerima paling banyak pun 20 persen daripada state revenue.

AMAZ: Kedua, soal politik. Federal harus menerima 40 persen anggota parlimen dari Kalimantan Utara untuk menjadi anggota parlimen federal.

AMAZ: Ketiga, internal security di bawah kedaulatan Seri Paduka Baginda. Soalan diplomatik minta 40 persen dari diplomat-diplomat harus dari Kalimantan Utara, 60 persen dari federal.

AMAZ: Ekonomi, dikuasai sendiri oleh Kerajaan Seri Paduka Baginda.

AMAZ: Immigration harus dikuasai juga oleh kerajaan Kalimantan Utara, tidak akan membebaskan siapa saja masuk, harus menurut prosedur.

AMAZ: Nationality juga diputuskan oleh undang-undang dan kerajaan dari Seri Paduka Baginda DYMM Sultan Brunei.[35]

AMAZ: Tunku Abdul Rahman bilang sama saya, “Baiklah Encik Azahari, beri saya waktu berfikir 17 hari. Nanti saya akan jawab atas you punya usul.”

AMAZ: Saya bilang, “Tunku, patik tunggu.” Saya balik ke Brunei.





Dr. H. Pramudya Ardanta Taufik, SE Dekan Fakultas Ekonomi Universitas Ibnu Chaldun, Jakarta. Meminati sejarah perjuangan kemerdekaan Brunei.
2 Nur Misuari (lahir 1939), pejuang dan ahli politik bangsa Moro. Beliau mengasaskan dan mengetuai Moro National Liberation Front (MNLF) yang ditubuhkan pada 1972.
3 Emmanuel Pelaez (1915-2003), Naib Presiden Filipina dari 1961 hingga 1965.
4 Diosdado Macapagal (1910-1997), Presiden Filipina dari 1961 hingga 1965.
5 Istilah yang tepat dalam konteks ini ialah secession.
6 (i) Sebahagian tentera MNLF diserapkan ke dalam pasukan tentera Filipina sebaik perjanjian damai MNLF - Manila dimeterai pada tahun 1989. (ii) Kumpulan yang menolak perjanjian damai MNLF-Manila berpisah dengan MNLF lalu menubuhkan Moro Islamic Liberation Front (MILF) pada tahun 1984 dipimpin Ustaz Salamat Hashim.
7 (i) Zaini bin Haji Ahmad (1935-2015), Ketua Biro Organisasi PRB. (ii) Ketika PRB digerakkan semula pada Tahun 1974, Zaini dilantik memangku Wakil Presiden PRB sehingga beliau keluar dari PRB pada 1976.
8 Yasin Affandy (1922-2012), adalah Setiausaha Agung PRB. Wakil Ketua Panitia Penubuhan Tentera Nasional Kalimantan Utara (TNKU), merangkap Ketua Turus TNKU. Menjelang pemberontakan 8 Disember 1962 beliau mengetuai Dewan General/Panitia Perang untuk melancarkan pemberontakan.
9 Autonomous Region in Muslim Mindanao (ARMM) diwujudkan pada 1989 dengan penyertaan empat wilayah iaitu Maguindanao, Lanao del Sur, Sulu dan Tawi-Tawi, kemudian diikuti oleh Basilan pada tahun 2001.
10 Muammar Gaddafi (1942-2011), menguasai Libya mulai 1969 sehingga kebangkitan ‘Arab Spring’ pada 2011.
11 ke PBB Julai 1975.
12 Fasa Ketiga perjuangan PRB,1973- 1984 berpangkalan di Malaysia disokong oleh Tun Abdul Razak, Perdana Menteri Malaysia kedua. Semasa pentadbiran Tun Abdul Razak, beliau menarik balik sekatan persona non grata ke atas A.M. Azahari yang dikenakan oleh rejim Tunku Abdul Rahman. Beliau memberikan suaka politik kepada 10 orang pelarian politik Brunei yang melarikan diri dari Kem Tahanan Berakas pada 12 Julai 1973. Tun Abdul Razak juga membenarkan PRB beroperasi dari Malaysia berpejabat di 146, Jalan Gasing, Petaling Jaya, Selangor, Malaysia. Malaysia di bawah pemerintahan Tun Abdul Razak juga menjadi penaja utama resolusi PBB 3424(XXX) 8 Disember 1975 mengenai kemerdekaan Brunei.
13 (i) Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj ibni Almarhum Sultan Abdul Hamid Shah (1903-1990) merupakan Ketua Menteri Persekutuan Tanah Melayu dari 1955-1957, dan Perdana Menteri Malaysia pertama sejak merdeka pada tahun 1957 hingga 1970. (ii) Pada Disember 1955 A.M. Azahari menemui Tunku Abdul Rahman meminta sokongan beliau untuk menubuhkan parti politik di Brunei tetapi tidak dilayan oleh Tunku Abdul Rahman, lantas A.M. Azahari beralih mendapatkan sokongan daripada Parti Rakyat Malaya (PRM) dan Parti Islam SeMalaysia (PAS). (iii) September 1961, awal April 1962 dan akhir Oktober 1962, Tunku Abdul Rahman menemui A.M. Azahari bagi mendapatkan sokongan beliau ke atas rancangan penubuhan Malaysia.
14 Tun Abdul Razak selaku pemimpin tertinggi Malaysia, sebuah negara yang mempunyai sejarah hitam menghadapi ancaman komunis di Tanah Melayu (1948-1960), Insurgensi Komunis Kedua (1968-1989) dan Insurgensi Komunis Sarawak (1962-1990) pastinya amat peka dan sedar dengan pendirian politik A.M. Azahari. Adalah sama sekali tidak masuk akal bagi Tun Abdul Razak untuk menyokong dan menaja perjuangan seseorang yang berfahaman komunis. Ini menunjukkan tuduhan komunis terhadap A.M. Azahari sekalipun bersumber daripada Tunku Abdul Rahman, tidak mempunyai kredibiliti. Sebenarnya tuduhan demikian hanyalah political expediency bagi pihak Persekutuan Tanah Melayu yang memperjuangkan gagasan Malaysia ketika itu.
15 Tun Datuk Patinggi Haji Abdul Rahman bin Ya’kub (Ketua Menteri Sarawak ke-3, 1970-1981) bersama Tun Datu Haji Mustapha bin Datu Harun (Ketua Menteri Sabah ke-3, 1967-1975), (ditemani Yasin Affandy Setiausaha Agung PRB) menemui A.M. Azahari sebagai wakil Tun Abdul Razak di Jakarta (awal 1974) untuk menawarkan bantuan dan sokongan Malaysia kepada perjuangan kemerdekaan dipelopori PRB. A.M. Azahari sedia menerima tawaran tersebut dengan pra-syarat bahawa Malaysia mesti menerima beliau sebagai teman seperjuangan dan bukannya sebagai seorang yang kalah perang. Pra-syarat ini spontan disambut baik oleh kedua wakil Tun Abdul Razak tersebut sambil melafazkan ikrar setiakawan (bai’ah).
16 Pramoedya Ananta Toer (1925-2006), seorang aktivis sosial dan penulis. Pernah ditahan selama 14 tahun, di Pulau Nusakambangan (1965-1969) dan Pulau Buru (1969-1979), Indonesia atas tuduhan terlibat dengan gerakan Komunis.
17 Konfrontasi Indonesia-Malaysia, bermula 20 Januari 1963 dan tamat dengan perjanjian damai pada 11 Ogos 1966.
18 Abdul Haris Nasution (1918-2000), Jeneral Angkatan Darat TNI, turut memegang jawatan Menteri Keamanan dan Pertahanan (1959-1966). Beliau pernah menjadi sasaran dalam peristiwa Gerakan 30 September.
19 Subandrio (1914-2004), Menteri Luar Indonesia semasa pentadbiran Presiden Sukarno (1957-1966). Dilucutkan jawatan selepas Gerakan 30 September ditumpaskan dan dipenjara selama 29 tahun.
20 A.M. Azahari menentang dasar Konfrontasi Indonesia terhadap Malaysia kerana Konfrontasi ditanggapi boleh mengaggalkan perjuangan PRB/NKKU. A.M. Azahari memberi peringatan kepada Presiden Sukarno, “…jangan dilihat Tunku Abdul Rahman itu pada misainya, tapi lihat siapa dibelakangnya.”
21 Ahmad Yani (1922-1965), Jeneral dan Komandan Angkatan Darat TNI, turut menyandang jawatan Menteri dalam kabinet Sukarno. Beliau komited untuk membantu A.M. Azahari. Kerana tegar anti komunisnya, beliau dibunuh oleh anggota Gerakan 30 September.
22 Tun Datuk Patinggi Haji Ahmad Zaidi Adruce bin Muhammed Noor (1924-2000), menjawat Menteri Pertahanan NKKU (1963-1966). Tamat Konfrontasi, beliau kembali ke Sarawak. 18 tahun kemudian dianugerahkan gelaran Tun oleh Kerajaan Pusat Malaysia, gelaran paling tinggi di peringkat federal dan gelaran Datuk Patinggi oleh Negeri Sarawak. Dilantik sebagai Yang di-Pertua Negeri Sarawak dari 1985 hingga 2000.
23Jais Abas, Ketua Perwakilan NKKU di Indonesia dan Wakil Menteri Luar NKKU (1963-1966), Wakil Sekgen PRB mulai 1974 ketika PRB digerakkan semula berpangkalan di Kuala Lumpur.
24 Ibrahim Haji Yaakob (1910-1979), presiden dan pengasas Kesatuan Melayu Muda (KMM). Beliau merupakan perintis dalam menentang kerajaan penjajah British di Malaya. Matlamat KMM pimpinan beliau adalah mencapai kemerdekaan bagi Malaya melalui penyatuan bersama Indonesia di bawah konsep Melayu Raya/Indonesia Raya. Beliau kemudiannya berhijrah ke Indonesia.
25Mencelah dalam perbualan.
26 A.M. Azahari meminta bantuan ketenteraan dari Angkatan Bersenjata Republik Indonesia (ABRI) di bawah seliaan Jeneral Ahmad Yani, bukan daripada sebarang kumpulan sukarelawan.
27 (i) Prasangka yang dizahirkan oleh Subandrio terhadap A.M. Azahari berkenaan Darul Islam memang ironis kerana Subandrio diketahui mempunyai hubungan rapat dengan PKI. Jika benar A.M. Azahari seorang yang pro komunis, perlu apa soal DI/TI itu ditimbulkan? (ii) Darul Islam/Tentera Islam Indonesia (DI/TII) atau Negara Islam Indonesia (NII), sebuah gerakan Islamis yang berjuang untuk menegakkan Negara Islam di Indonesia (1942-1962).
28 A. Satari, Brigadir Jenderal Angkatan Darat TNI.
29 Surat Perintah Sebelas Maret (Supersemar) adalah surat perintah yang ditandatangani oleh Presiden Sukarno pada 11 Mac 1966 yang memberikan kuasa kepada Jeneral Suharto untuk mengambil segala tindakan yang dianggap perlu untuk mengembalikan keamanan di Indonesia ketika itu.
30 Datuk Harris bin Mohd Salleh merupakan Ketua Menteri Sabah dari tahun 1976 hingga 1985. Beliau mempunyai pertalian keluarga di Brunei yang rapat dengan keluarga A.M.Azahari.
31 Yang Berhormat Pehin Jawatan Dalam Seri Maharaja Dato Seri Utama (Dr.) Haji Awang Mohd. Jamil Al-Sufri bin Begawan Pehin Udana Khatib Dato Seri Paduka Haji Awang Umar, merupakan Pengetua Pusat Sejarah Brunei dan ahli dilantik di dalam Majlis Mesyuarat Di-Raja.
32 Brunei tidak pernah menerima hakikat Penaungan (protectorate) itu sebagai Penjajahan, sebaliknya bagi PRB Penaungan itu bermakna Penjajahan, justeru ditanggapi seolah-olah perisytiharan Kemerdekaan Brunei oleh Kebawah DYMM Sultan Haji Hassanal Bolkiah pada 1 Januari 1984 itu sebagai periystiharan sebelah pihak.
33 (i) Pilihanraya berlangsung pada 30 Ogos 1962. (ii) Ada dua kali pertemuan antara Tunku Abdul Rahman dan A.M.Azahari pada tahun 1962, iaitu awal April 1962 dan akhir Oktober 1962.
34 Kronologi ringkas sejarah peluasan kuasa asing di Sarawak dan Sabah: (i) Pada 24 Januari 1841, James Brooke dilantik sebagai Raja Sarawak oleh Pangeran Muda Hashim. Dengan itu, James Brooke telah memulakan pemerintahan Raja Putih di Sarawak. Selepas mendapatkan kebenaran Sultan Brunei untuk meletakkan Mukah di bawah kuasanya, James Brooke telah mendirikan kota di Sarikei dengan alasan untuk menjaga keamanan di situ. Antara tahun 1853-1861, Sultan Brunei terpaksa menyerahkan beberapa kawasan kepada James Brooke, antaranya ialah Sungai Sadong, Saribas, Rajang, Semarahan, Krian, Sekrang dan kawasan dari Rajang hingga Tanjung Kidurong. Pada tahun 1890, Sultan Brunei telah menyerahkan wilayah Limbang kepada Raja Charles Brooke sebagai balasan kerana beliau mewujudkan keamanan di wilayah tersebut. (ii) Sebelum British bertapak di Sabah, ia dikuasai oleh dua pihak iaitu bahagian barat Sabah terletak di bawah Kesultanan Brunei dan bahagian Timur Sabah dikuasai oleh Kesultanan Sulu. Pada 29 Disember 1877 Sultan Abdul Momin (Brunei) telah menandatangani perjanjian penyerahan wilayah takluk Brunei dan melantik Baron de Overbeck sebagai Maharaja Sabah, Raja Gaya dan Sandakan. Manakala Sultan Jamalalulazam (Sulu) melantik Baron de Overbeck sebagai Dato Bendahara dan Raja Sandakan pada 22 Januari 1878.
35 A.M. Azahari mengemukakan 17 perkara kepada Tunku Abdul Rahman sebagai syarat PRB menyokong kemasukan Brunei ke dalam gagasan Malaysia. 17 FASAL yang dikemukakan oleh A.M. Azahari adalah berikut: (1) Sebelum memasuki Persekutuan Malaysia, Brunei, Sabah dan Sarawak dijadikan sebuah negara Kesatuan yang dikenali Negara Kesatuan Kalimantan Utara (NKKU) yang merdeka dan berdaulat terlebih dahulu dan menobatkan Kebawah DYMM Sultan Omar Ali Saifuddien menjadi Kepala Negara dengan gelaran Seri Mahkota NKKU. (2) Mengadakan Pemilu (Pilihan Raya) yang bebas dan demokratik untuk memilih wakil rakyat dalam Parlimen Kalimantan Utara untuk membentuk pemerintahan. (3) NKKU meminta 35-40 peratus anggota Parlimen Federasi adalah dari NKKU. (4) Undang-Undang kewarganegaraan yang sangat sensitif harus dirombak dan diganti dengan undang-undang yang baharu, dalam garis besarnya, terdiri daripada: (i) Kerakyatan Asli, (ii) Kerakyatan secara Naturalisation, dan (iii) Kerakyatan secara Permohonan. (5) Dalam Kabinet Persekutuan 30-40 peratus anggota Kabinet hendaklah terdiri daripada perwakilan NKKU. (6) 30-40 peratus pos diplomatik hendaklah diisi oleh wakil dari NKKU. (7) 30-40 peratus Wakil anggota Parlimen dari Kalimantan Utara ke Federal hendaklah dipilih melalui sistem Collegiate dan tidak dipilih secara Direct Election. (8) Bangsa dan Bahasa Kebangsaan Malaysia adalah Melayu. (9) Internal Security, hak Pemerintahan NKKU dan Internal Immigration ditentukan oleh Pemerintah NKKU. (10) Undang-Undang Perpajakan dan Revenue NKKU terletak di bawah kekuasaan Pemerintah NKKU. (11) Industri dan Perdagangan NKKU adalah di bawah pemerintah NKKU. (12) Sistem Pengadilan (mahkamah) adalah hak pemerintah NKKU. (13) Pemerintah NKKU akan mengadakan perundingan dengan pemerintah Federal mengenai pemberian beberapa Puluh Persen State Revenue untuk Federal. (14) Mewujudkan kerjasama dari segi Pendidikan antara State (NKKU) dan Federal. (15) Demi menjaga kepentingan bersama, saling menghormati, dan saling mengerti, adalah sebaiknya diadakan perundingan (mengenai cadangan penubuhan persekutuan Malaysia) antara wakil Malaya, Kalimantan Utara, Indonesia dan Filipina, bagi menjaga sensitiviti masing-masing agar tidak saling mencurigai. (16) Agenda perundingan (seperti perkara ke 15) sebaiknya diatur bagi perkara yang menyentuh kepentingan bersama dalam soal: (i) Security, (ii) Ekonomi, (iii) Kerakyatan, (iv) Immigration, dan (v) Perbatasan. (Sebab Indonesia, Malaysia dan Filipina adalah daripada satu rumpun bangsa dan mempunyai perbatasan yang sama dengan Malaysia). (17) Anggota Parlimen daripada NKKU hendaklah duduk bersama wakil UMNO di Parlimen Federal.


No comments:

Post a Comment