Gerakan liberalisme
sebenarnya terhasil daripada falsafah pemikiran liberalisme yang berkembang di
Barat pada abad ke-19. Gerakan ini bertujuan menentang kekuasaan gereja,
menghadkan kekuasaan politik, mempertahankan pemilikan harta serta hak asasi
manusia. Gerakan liberalisme kemudiannya meresapi ke seluruh bidang kehidupan masyarakat
Kristian dan Yahudi di Eropah seperti politik, ekonomi, budaya dan tidak
terkecuali, agama. Liberalisme agama lebih bertujuan untuk menghapuskan
ketuanan dan cengkaman golongan agama dan menamatkan pembayaran cukai kepada
gereja.
Kebelakangan ini, pengaruh liberalisme di Barat mula mendapat tempat di hati sekumpulan sarjana dan pemikir muslim seperti Nasr Hamid Abu Zayd (Mesir), Muhammad Arkoun (Algeria), Abdullah Ahmad Naim (Sudan), Asghar Ali Enginer (India), Aminah Wadud (Amerika), Muhamad Shahrour (Syria), Fetima Mernisi (Morocco), Abdul Karim Soroush (Iran) dan Khaled Abou Fadl (Kuwait). Di rantau ini, nama-nama seperti Noorkholis Madjid, Syafii Maarif, Abdurrahman Wahid dan Ulil Absar Abdalla disebut-sebut antara mereka yang gigih dalam menggerakkan aliran liberalisme Islam di Indonesia.
Di Indonesia malah
terdapat sebuah badan yang dikenali sebagai Jaringan Islam Liberal (JIL) yang
ditubuhkan bermatlamat untuk memperkukuhkan landasan pendemokrasian melalui
penanaman nilai-nilai pluralisme, inklusivisme, dan humanisme dan membangunkan
kehidupan keberagamaan yang berdasarkan kepada penghormatan atas perbezaan.
Selain itu, JIL juga bermatlamat untuk mendukung dan menyebarkan gagasan
keagamaan yang pluralis, terbuka dan humanis di samping berusaha untuk mencegah
apa-apa pandangan keagamaan yang militan dan pro-kekerasan tidak menguasai
wacana awam.
Di Malaysia, gerakan
Islam liberal sejauh ini tidak mempunyai entiti yang khusus seperti di
Indonesia. Ianya lebih banyak digerakkan oleh individu-individu tertentu yang
cenderung memperjuangkan fahaman persamaan antara wanita dan lelaki dan juga
persamaan antara semua agama. Pegangan mereka banyak diterjemahkan melalui
penulisan baik di akhbar-akhbar, buku-buku kecil, membawalah kepada
perbincangan dalam kumpulan-kumpulan individu yang cenderung kepada pemikiran
yang sama.
Sebuah pergerakan
dikenali sebagai Sisters In Islam
sejauh ini dilihat oleh banyak pihak sebagai sebagai sebuah pergerakan yang
bertujuan untuk menanamkan pemahaman terhadap ajaran Islam berdasarkan prinsip
persamaan hak, keadilan, kebebasan dan demokrasi. SIS juga lantang dalam
memperjuangkan persamaan hak antara lelaki dan wanita.
Secara umum, terdapat
tiga bidang dalam ajaran Islam yang menjadi sasaran liberalisasi Islam, iaitu;
1. Liberalisasi
akidah melalui penyebaran faham pluralisme agama dengan penekanan bahawa semua
agama adalah sama benar dan menjadi jalan menuju kepada Tuhan yang sama.
2. Liberalisasi
syariah dengan melakukan perubahan metodologi ijtihad bertujuan untuk merubah
hukum-hukum agama Islam sehingga dapat disesuaikan dengan perkembangan zaman; dan
3. Liberalisasi
konsep wahyu dengan cubaan melakukan dekonstruksi terhadap al-Quran dengan
penanaman anggapan bahawa teks al-Quran
yang ada kini tidak sama dengan apa yang telah diturunkan kepada Nabi Muhammad ﷺ kerana telah terdedah kepada pengubahsuaian yang dilakukan oleh para
ulama’. Kumpulan ini malah menyifatkan al-Quran yang ada sebagai ‘perangkap
bangsa Quraisy’ bertujuan menunjukkan eksistensinya di tengah-tengah suku-suku
Arab yang lain.
Berbanding dengan di
Malaysia, gerak kerja kumpulan Islam liberal di Indonesia dibuat secara lebih
terancang dan aktif, termasuk melalui penulisan artikel dan buku-buku oleh
kalangan intelek di pusat-pusat ilmu dan pengajian tinggi negara. Hasilnya, terbitlah penulisan-penulisan
seperti Tren Pluralisme Agama tulisan
Dr. Anis Malik Taha (Perspektif, Jakarta,
2002) yang menganjurkan bahawa semua agama adalah sama dan menuju kepada Tuhan
yang sama; Tiga Agama Satu Tuhan
tulisan Dr. Nurcholis Madjid (1999) yang mengutarakan pemikiran “Satu Tuhan
Banyak Jalan”, dan mendakwa pluralisme adalah suatu urusan Tuhan (Sunnatullah)
yang tidak akan berubah, juga tidak mungkin dilawan atau diingkari (Islam dan Doktrin Peradaban, Paramadina,
1995). Di samping dua penulis ini, terdapat beberapa lagi tokoh akademik Indonesia yang cenderung untuk memperkatakan tentang liberalisme agama ini dengan membahaskannya daripada sudut praktikaliti, realiti dan berpandukan logik akal.
Selain itu, beberapa
cubaan untuk memperjuangkan persamaan hak antara wanita dan lelaki dan
perkahwinan pasangan berlainan agama juga telah turut digembelingkan melalui beberapa
karya penulisan. Nuryamin Aini, seorang pensyarah di Universiti Islam Negeri
(UIN), Jakarta pernah membuat pernyataan yang menggugat hukum perkahwinan bagi
mereka yang berlainan agama dengan berpandangan tegahan tersebut lebih berpunca
daripada masalah sosial politik. Dr. Zainun Kamal dari universiti yang sama,
lebih jauh, dikatakan malah telah menjadi kadi dalam menikahkan puluhan atau
ratusan pasangan yang berbeza agama.
Lebih membimbangkan,
di Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Semarang, dikatakan telah muncul gerakan
yang mengizinkan perkahwinan sejenis (homoseksual) dengan terbitnya buku
berjudul “Indahnya Kawin Sejenis.”
Buku ini yang memuatkan kumpuan artikel dari jurnal “Justisia” diterbitkan oleh Fakulti Syariah IAIN dalam tahun 2004.
Dalam buku ini digariskan beberapa strategi yang perlu dilakukan bagi
menghalalkan perkahwinan sejenis di Indonesia. Antaranya ialah
mengorganisasikan kaum homoseksual untuk bersatu bagi merebut hak-hak mereka
yang dirampas oleh negara, memahamkan masyarakat bahawa apa yang berlaku ke
atas kaum hmoseksual adalah sesuatu yang normal dan fitrah, melakukan kritik
dan pentafsiran semula kisah Nabi Luth yang didawa tidak memihak kepada kaum
homoseksual, dan memperjuangkan perubahan undang-undang perkahwinan bertujuan
memberikan definisi perkahwinan bagi sesama kaum sejenis.
Dalam pada itu,
liberalisasi konsep wahyu pula digerakkan atas dasar dan pegangan
kumpulan-kumpulan yang mendakwa bahawa teks al-Quran yang ada tidak lagi
sempurna berikutan wujudnya apa yang didakwa sebagai perdebatan, pertentangan,
tipu daya dan rekayasa sepanjang proses penulisannya. Justeru itu, mereka
menganjurkan supaya kandungan isi al-Quran diteliti semula secara kreatif dan
produktif. Lebih jauh dari itu, suatu strategi halus dalam menyerang al-Quran
telah dilakukan dengan memperkenalkan pengajian kritik al-Quran dan pengajian
Hermeneutika di Perguruan Tinggi Islam, Jakarta dengan peranan utama dimainkan
oleh tokoh-tokoh terkenal seperti Prof. Dr. Nasr Hamid Abu Zayd dan Mohammad
Arkoun.
Melihat kepada
pendedahan-pendedahan di atas, ternyata pemikiran dan gerakan Islam liberal ini
boleh mendatangkan bahaya yang besar kepada umat dan agama Islam di rantau ini.
Ia berbahaya kerana boleh merosakkan akidah dan menyalahi prinsip-prinsip Islam,
termasuk syariah dan akhlak. Ia juga boleh dianggap bidaah yang besar yang
bukan sahaja boleh menggugat umat Islam di rantau ini dari segi amalan, tetapi
juga pemikiran. Malah, bidaah dalam pemikiran itu lebih merbahaya kerana ia
boleh merosakkan akidah dan menggelincirkan umat Islam dari syahdah mereka. Justeru, adalah amat
perlu bagi umat Islam untuk berpegang kuat kepada kitab suci al-Quran dan hadis
Rasulullah ﷺ agar tidak mudah terpengaruh dengan aliran pemikiran yang
bertunjangkan kepada akal dan nafsu manusia yang sebenarnya tidaklah sempurna
dan sehebat mana.
Dalam al-Quran dan
hadis, terdapat beberapa ayat dan sabda Nabi ﷺ yang boleh kita gunakan
sebagai perisai dalam mendepani gelombang Islam liberal ini. Antaranya ialah;
1. Ayat 19 Surah Ali Imran yang
terjemahannya bermaksud; “Sesungguhnya
agama (yang diredhai) di sisi Allah hanyalah Islam.”
2. Ayat 153 Surah Al An’am yang
terjemahannya bermaksud; “Dan bahawa
(yang Kami perintahkan ini) adalah jalan-jalanku yang lurus, maka ikutlah ia,
dan janganlah kamu mengikuti jalan-jalan yang lain kerana jalan-jalan itu akan
mencerai-beraikan kamu daripada jalan-Nya. Yang demikian itu diperintahkan
Allah agar kamu bertakwa.”
3. Ayat
36 Surah al-Isra’ yang terjemahannya bermaksud; “janganlah kamu mengikuti apa
yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya”.
Dari sumber hadis
pula, antara yang dapat diketengahkan adalah;
1. “Barang
siapa yang menafsirkan al-Qur’an menurut pendapatnya sendiri, hendaklah ia
menyiapkan tempat duduknya dari api neraka” (HR Muslim).
2. "Akan muncul di akhir zaman suatu
kaum yang berusia muda dan dangkal ilmu dengan berdalih pada al-Quran. Mereka
keluar dari Islam seperti keluarnya busur dari anak panah, iman mereka tak
sampai ke tenggorokkan mereka.” (HR Bukhari).
***
No comments:
Post a Comment